Werkplaatstip: montage wiellager HBU 2.1

Het wiellager van het type HBU 2.1 wordt bij steeds meer automodellen toegepast. Bij (de)montage is het zeer belangrijk om speciaalgereedschap te gebruiken.

 Werkplaatstip_montage_HBU2.1

Stap 1

Vooral bij het monteren van wiellagers van het type HBU 2.1 is het noodzakelijk om speciaalgereedschap te gebruiken. Het is van groot belang om bij het monteren geen druk uit te oefenen op de flens. Gebeurt dit wel, dan raakt het lager beschadigd en moet deze vervangen worden. Wanneer er geen speciaalgereedschap gebruikt wordt, is de kans bovendien zeer groot dat de borgveer (indien aanwezig) en de inwendige  rolelementen beschadigen.

Werkplaatstip_montage_HBU2.1_125x125

 

 

Stap 2

Zorg ervoor dat de twee delen van het gereedschap strak achter de buitenring zijn geplaatst. Maak vervolgens de twee delen aan elkaar vast.

Werkplaatstip_montage_HBU2.1_2_125x125

 

 

Stap 3

Breng een geringe hoeveelheid montagevet aan op de eerste 3-4 mm van de buitenring. Reinig het fuseestuk en het lagerhuis en plaats het lager met het gereedschap. Oefen, afhankelijk van de uitvoering, een gelijkmatige druk uit (onder 90 graden) op het lager tot de borgveer volledig in de groef zit of tot het lager volledig aanligt. Houd je bij het vastzetten van de onderdelen altijd aan de door de autofabrikant  aanbevolen aanhaalmomenten. Verwijder vervolgens het overtollige montagevet en zorg ervoor dat de wielsensor schoon en vetvrij is. Monteer daarrna alle benodigde onderdelen van het remsysteem en de besturing. Vergeet  niet dat sommige gereedschappen specifiek zijn voor bepaalde toepassingen en alleen gebruikt kunnen worden voor bepaalde HBU 2.1-lagers.

Werkplaatstip_montage_HBU2.1_3_125x125

Op welk automodel?
HBU 2.1-lagers zijn onder meer gemonteerd bij de Audi A2; Ford Focus en C-Max; Mazda 3; Seat Cordoba en Ibiza; Skoda Fabia en Roomster; Smart Forfour; Volvo C30, C70, S40 en V50; VW Fox, Lupo, Multivan,  Polo, Touareg en Transporter.

Nuttige tips:

  • Het is verstandig om bij het vervangen van het wiellager ook de stofhoes van de homokinetische koppeling te controleren. Het is een eenvoudige handeling waarmee in de toekomst problemen voorkomen worden.
  • Als de stofhoes van de homokinetische koppeling gescheurd of losgeraakt is, is de kans groot dat de homokinetische koppeling door vocht en vuil beschadigd is. Dit is een extra reden om in dit stadium van de werkzaamheden de homokinetische koppeling te controleren en indien nodig te vervangen. Het bespaart de klant op termijn hogere kosten.