Wanneer koel- of aircosystemen onvoldoende of helemaal niet meer werken is lekkage meestal de oorzaak. Het is dan van groot belang deze lekkages snel en efficiënt op te sporen voordat deze tot kostbare klachten leiden. Hoe spoor jij deze lekkages eigenlijk op?
UV-vloeistof
Een veelgebruikte methode om lekkages in koel- of aircosystemen op te sporen, is met behulp van een fluorescerend additief dat aan het koudemiddelcircuit is toegevoegd. Met behulp van de lekdetectielamp met kunstmatig UV (ultraviolet) licht worden vervolgens de verbindingen gecontroleerd. Het UV-licht activeert de fluorescerende werking van de vloeistof die bij een lekkage naar buiten komt. Deze methode werkt zelfs naar behoren bij motoren die onder de smeer(olie) zitten (bijvoorbeeld in de motorruimte). Het nadeel van deze lekkagedetectie is dat alles visueel gecheckt moet worden, waardoor er snel iets over het hoofd wordt gezien.
Formeergas
Een snellere en effectievere manier om lekkages op te sporen is met behulp van formeergas, ook wel de ‘waterstoftraceergas-methode’ genoemd. Steeds meer autobedrijven omarmen deze manier om lekkages op te sporen. Formeergas bestaat voor 95% uit stikstof en 5% uit waterstof. Omdat waterstofmoleculen zeer klein zijn, ontsnappen deze zelfs al bij een lage persdruk uit minuscule lekken in het systeem. Met een gevoelige waterstoftester, of snuffelaar, zijn deze lekkages vervolgens eenvoudig te lokaliseren. Deze lekdetectiemethode is zo doeltreffendheid dat ook lekkages die met het blote oog niet zichtbaar zijn, worden opgespoord. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onzichtbare lekkages in de verdamper. Daarnaast is deze detectiemethode relatief goedkoop, omdat het aircosysteem niet onnodig gevuld hoeft te worden met extra koudemiddel. Daarmee is het ook beter voor het milieu. Het nadeel van deze methode is de aanschaf van een relatief kostbare ‘snuffelaar’.
Iedere maand beantwoord de diagnose technici van mijngrossier.nl een veel voorkomende vraag. Heb jij ook een vraag? Stel hem via info@mijngrossier.nl.