De kachelventilator (blower) zorgt voor verdeling van de warme of koude luchtstroom (al naar gelang de temperatuur instelling) in de auto. Warme lucht wordt door de kachelradiateur geblazen en koude lucht door de verdamper. Kachelventilators voor personenauto’s hebben meestal één wiel en voor vrachtauto’s en bussen bestaat de kachelventilator vaak uit 2 wielen.
De meeste auto’s en vrachtauto’s hebben één kachelventilator die zorgt voor koeling of verwarming van het voertuig. Bussen en sommige andere voertuigen kunnen meerdere kachelventilators hebben.
Gemiddeld is elke kachelventilator aan vervanging toe om de 8 jaar. (bij normaal onderhoud) Slecht onderhoud zoals het niet tijdig vervangen van het interieurfilter verkort de levensduur aanzienlijk. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat de kachelventilator wordt vervangen bij 0.7% van het totale wagenpark per jaar. Uiteraard is dit aantal het hoogste bij de oudere auto’s.
Het energieverbruik voor kachelventilators wordt aangegeven in watts (W). Watt=voltage x ampère. Hoe minder het watts, hoe lager het verbruik. Een hoger wattage zal het brandstofverbruik negatief beïnvloeden. Alle Nissens kachelventilators zijn één op één getest met de OE versie en voldoen exact aan dezelfde eisen.
Hoe wordt een kachelventilator gemonteerd?
Vaak is de kachelventilator gemonteerd achter of onder het handschoenenkastje. Hij zit bevestigd met een druk/draai systeem of met een paar schroeven.
Bij de meeste auto’s is de vervangingstijd niet meer dan één uur. Er zijn geen extra montageonderdelen nodig als alleen de herbruikbare montageschroeven. In sommige gevallen heeft de computer een reset nodig na het vervangen van de kachelventilator. Dit is niet het gevolg van het elektrisch systeem van de nieuw geplaatste kachelventilator maar kan veroorzaakt worden door de stand van de ventilatorroosters in het dashboard van de auto. Deze kunnen in gesloten toestand staan zodat er geen luchtcirculatie kan plaatsvinden. Hierdoor kan de computer om een reset vragen. Door deze roosters in de basispositie te zetten zal de computer deze accepteren.
Ruwweg heeft 70% van de personenauto’s met AC heeft een kachelventilator- regelaar. Deze kunnen zijn ingebouwd in de kachelventilator of ergens anders zijn geïnstalleerd zijn in het elektrisch circuit. Nissens gebruikt voor zijn regelaars alleen OE delen die voortdurend worden getest. De Nissens documentatie geeft aan wanneer een kachelventilator is uitgerust met of zonder regelaar.
Traploos; Deze regelaars zorgt voor de snelheid van de kachelventilator en kan dus in elke gewenste stand draaien. Voordeel hiervan is een lager energieverbruik. Nissens levert alleen kachelventilators waarbij de regelaar is ingebouwd. Dus geen externe regelaars.
Niet traploos: Deze bestaat uit 2-4 weerstanden die de kachelventilator in 2-4 standen kunnen laten werken. Bij een niet werkende ventilator in verschillende standen is vaak één van de weerstanden kapot.
Het interieurfilter heeft invloed op de levensduur van de kachelventilator. Daarom wordt aangeraden om bij het vervangen van de kachelventilator ook het interieurfilter te vervangen. Deze filters moeten ook om de 2 jaar worden vervangen bij de reguliere AC servicebeurt.
Veel voorkomende problemen
De kachelventilator werkt niet wanneer deze wordt geactiveerd via het dashboard (in geen enkele stand)
– Controleer de zekering en vervang deze, indien nodig, door een nieuwe met dezelfde sterkte.
– Controleer of de stekker op de kachelventilator goed is aangesloten.
– Controleer de kachelventilator of vervuiling of blokkade. (bladeren etc.)
– Controleer de spanning en vooral of er niet teveel spanning staat op de kachelventilator.
De kachelventilator werkt niet op alle standen maar slechts op een enkele
– Één of meer weerstanden zijn kapot.
– Indien de weerstanden een vast onderdeel zijn in de kachelventilator dient deze in zijn geheel te worden vervangen.
De kachelventilator is lawaaiig en maakt soms een piepend geluid.
– De kachelventilator heeft een mechanisch defect en moet worden vervangen
– Kan worden veroorzaakt door onbalans in de kachelventilator, kapotte bedrading of koolborstels.
De kachelventilator draait langzaam of varieert in snelheid.
– De koolborstels zijn versleten en de kachelventilator moet worden vervangen.
Veel voorkomende montage problemen
– Het wiel is beschadigd tijdens transport of montage. Hierdoor ontstaat lawaai door onbalans.
– De vervangen zekering is niet van de juiste sterkte. Hierdoor kan teveel of te weinig spanning ontstaan.