Soms lijkt het alsof de versnellingsbak nauwelijks onderhoud behoeft. ‘Er zit toch LongLife-olie in?’ Tijd voor enkele nuances en transmissie-olie trends.
De smering van transmissies vraagt nog steeds aandacht, ondanks het gegeven dat de transmissies van auto’s tegenwoordig soms ‘filled for life’ zijn. Verversen van de transmissie-olie blijft een must. Afhankelijk van de belasting van de versnellingsbak, het aantal gereden kilometers en het voertuigmodel zal de werking van het additievenpakket van elke olie na verloop van tijd afnemen. Vooral bij zwaar belaste auto’s met hoge koppels, denk aan moderne diesels, kan de temperatuur hoog oplopen, wat de veroudering van de olie versnelt. Het wisselen is dus noodzakelijk, alleen al omdat vervanging van de olie een positief effect heeft op het functioneren van de transmissie. Bovendien komen steeds meer autofabrikanten terug op het voorschrijven van oliën met levensduurvulling. Uit de praktijk blijkt immers dat preventieve vervanging van de transmissie-olie de levensduur van transmissies, vooral automaten, aanzienlijk kan verlengen.
Dunne oliën
De trend naar steeds dunnere oliën zet ook op het gebied van transmissie-oliën door. Dunnere oliën resulteren in een soepeler schakelgedrag en minder wrijving, wat een bijdrage levert aan een lager brandstofverbruik en dus minder emissies. De steeds grotere viscositeitsspreiding leidt tot een overstap naar meer half-synthetische en volsynthetische oliën. Daarbij komt dat de autofabrikanten steeds vaker merkspecifieke eisen aan de transmissie-oliën ‘hangen’. Het resultaat is dat het voor autobedrijven steeds moeilijker wordt om de juiste olie te vinden. Bovendien moet een autobedrijf in tegenstelling tot voorheen steeds meer oliesoorten op voorraad houden om goed uit de voeten te kunnen in de dagelijkse praktijk. Als modern autobedrijf ontkom je er niet meer aan om meerdere ATFproducten op voorraad te hebben. Dat is dan ook de reden dat Valvoline transmissie- oliën niet meer in 60 liter vaten levert, maar een handig rek heeft samengesteld met zeer courante ersnellingsbakoliën in 20 liter verpakking.
Constructie-element
Gebruik bij een vervanging van de transmissieolie uitsluitend het voorgeschreven smeermiddel. In moderne auto’s is de transmissieolie immers een constructie-element. Het is niet raadzaam om hiermee te experimenteren. Bedenk verder dat het onverstandig is om transmissie-oliën met elkaar te mengen. Als voor een handbak bijvoorbeeld een API GL-4 specificatie wordt voorgeschreven, kan niet zo maar een GL-5-olie worden gebruikt. Ook niet om bij te vullen.
Beide oliesoorten bevatten verschillende additieven. De additieven van de GL-5-olie kunnen in dit geval namelijk de synchronisatieringen en andere bronzen delen aantasten. Een verkeerde soort ATF in een automaat kan stick-slip veroorzaken bij de rembanden, waardoor er schokkerig schakelgedrag ontstaat. Gebruik van niet-voorgeschreven olie heeft niet alleen invloed op de schakelkwaliteit, maar ook op de levensduur van een transmissie.
Welke transmissie-olie?
De vraag die rest, is welke versnellingsbakolie er vervangen en ververst moet worden. In het steeds groter wordende woud van merkspecifieke eisen is dat niet altijd eenvoudig. Een goed hulpmiddel biedt de Olie-adviseur van Valvoline. Op de website van valvoline.nl kan eenvoudig op kentekenniveau snel de juiste transmissie-olie gevonden worden. Om aan de laatste oliespecificaties van de autofabrikanten te voldoen en meer toepassingen te bedienen, heeft Valvoline een aantal vervangende en nieuwe transmissie- en versnellingsbakoliën geïntroduceerd. Deze opschoning was nodig om het assortiment geschikt te houden voor de vernieuwde specificaties, die steeds meer autofabrikanten gebruiken. Daarmee zijn er Valvoline smeermiddelen beschikbaar voor de aller-nieuwste typen versnellingsbakken. Valvoline heeft, net zoals bij de motoroliën, ook bij de versnellingsbak- en transmissieoliën gekozen voor een opzet volgens het ‘Good, Better, Best’-principe. Valvoline heeft in totaal acht nieuwe olie-typen ontwikkeld om het assortiment compleet te maken. Valvoline’s nieuwe versnellingsbak- en transmissieoliën zijn:
- Synpower Extreme GL-4 75W-80
- Synpower GL-4 75W-80
- Synpower ATF 134
- Synpower ATF +4
- MaxLife MTF GL-4 75W-80
- MaxLife MTF GL4 75W-90
- Valvoline GL-4 75W-80
- Valvoline TDL 80W-90