Trillingen zijn de belangrijkste reden dat uitlaatdempers kapot gaan. Naast beschadigde uitlaatrubbers zijn verouderde motorsteunen vaak de boosdoener.
Naast beschadigde uitlaatrubbers veroorzaken verouderde of gehavende rubberen motorsteunen en/of elastische verbindingen van de versnellingsbak overmatige trillingen. Deze trillingen zijn een belangrijke oorzaak dat uitlaatdempers extreem belast worden, schade oplopen en uiteindelijk kapot gaan. De hoofdfunctie van rubberen motorsteunen is om de trillingen (zijwaartse bewegingen) van de motor tijdens het rijden op te vangen. Een nadeel is dat het rubber onderhevig is aan snelle chemische slijtage door de hoge temperaturen en drukken die hier samenkomen. In sommige auto’s met achterwielaandrijving zijn trillingsproblemen nog erger, omdat de elastische verbinding van de versnellingsbak beschadigd of versleten raakt. Dit resulteert in een drastische toename van zijwaartse bewegingen van de uitlaat, vooral de zijwaartse spanningen van de onderdelen van het uitlaatsysteem die dicht bij de motor zitten.
Dwarse draaibewegingen
Om deze trillingsproblemen te voorkomen, is het raadzaam de adviezen van het onderhoudsboekje van de auto te volgen. Hier staat beschreven wanneer de rubberen motorsteunen en de elastische verbinding van de versnellingsbak vervangen moeten worden. Meestal is dat tussen 40.000 en 80.000 km. Om te bepalen of een gebroken uitlaat veroorzaakt is door versleten motorsteunen of de verbinding van de transmissie, moet gekeken worden hoe de buis gebroken is. Als gevolg van de dwarse draaibewegingen die proberen de buis naar één kant en vervolgens naar de andere kant te draaien, breekt de buis dichtbij de bochten en nooit in een perfecte cirkelvorm. Dit probleem veroorzaakt een onregelmatig gedeukt oppervlak door de constante dwarse draaikrachten. Een uitlaat die door bovenstaand probleem kapot is gegaan, wordt niet geaccepteerd voor garantie!
Bekijk dus met elke onderhoudsbeurt de motorsteunen en vervang deze indien nodig.