Wanneer je schokdempers vervangt, is het van groot belang om de juiste dempers te monteren. Vooral bij geavanceerde ophangingssystemen, zoals Continuously Controlled Electric Suspension (CCES) van Monroe.
Door de langere service-intervallen en het feit dat veel autorijders zich zonder onderhoudsbeurt van APK naar APK slepen, is het verstandig om ook het ophangingsysteem van een auto elke 20.000 km aan een nadere inspectie te onderwerpen. En denk dan ook vooral eens aan de schokdempers. Nog steeds blijkt immers dat één op de vier auto’s met minimaal één versleten schokdemper rijdt. Dat dit grote gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid, staat buiten kijf.
Check elke 20.000 km
Er zijn genoeg redenen om een klant op het belang van goede schokdempers te wijzen. Je kunt een klant attent maken op het feit dat versleten schokdempers de wegligging van een auto sterk beïnvloeden, de kans op aquaplaning groter is en de remweg aanzienlijk wordt verlengd. Bovendien is er vaak sprake van extra slijtage van de banden en andere onderdelen, zoals stuur- en ophangingsdelen. Goed werkende schokdempers zullen op de lange termijn dus onderhoudskosten besparen aan de wielophanging en banden. Daarom adviseren schokdemperfabrikanten zoals Monroe om schokdempers elke 20.000 km uitvoerig te inspecteren. Na 80.000 km wordt vervanging van de dempers aanbevolen en na 100.000 km is een vervanging eigenlijk vereist.
CCES
Wanneer een vervanging nodig is, is het noodzakelijk om de juiste schokdempers te monteren. Dit geldt vooral voor de CCES-schokdempers van Monroe. Wanneer bij voertuigen voorzien van deze technologie de verkeerde dempers worden gemonteerd zal het systeem een foutmelding geven. De CCES-dempers, die vanaf 2003 in een toenemend aantal automodellen te zien zijn, zijn een belangrijk onderdeel van het semi-actieve ophangingssysteem. CCES biedt een optimale balans tussen rijcomfort en handeling. Het systeem verandert de rijeigenschappen van een auto door de dempingniveaus van de schokdempers voortdurend aan te passen aan de wegomstandigheden en de voertuigdynamiek, zoals die worden ingegeven door snelheid, bochtenwerk en gedrag van de bestuurder. De stijfheid van de dempers is aan te passen als er bijvoorbeeld een aanhanger aangekoppeld is.
Zes milliseconden
De eerste generatie CCES-dempers ging in 2003 in productie en behoorde tot de standaarduitrusting van de Volvo R-lijn (optie op de S80, V70 en S60). Vandaag zijn CCES-schokdempers origineel gemonteerd bij modellen van Audi, BMW, Ford, Mercedes, Volkswagen en Volvo. Waar in het verleden CCES-systemen moesten worden ingeregeld via CAN-bus is de laatste generatie plug and play en dus eenvoudig te monteren. In huidige CCES-systemen wordt elke schokdemper elke zes milliseconden individueel aangestuurd door een speciale centrale controller, die gebruik maakt van eigen sensoren en sensoren die via het motormanagement, ABS, ESP en CAN-bus informatie leveren. Het semi-actieve veringsysteem CCES vormt de basis voor nieuwe dempingstechnologieën die geavanceerde mechanische en hydraulische systemen met intelligente elektronica combineren. Hiermee ontstaan nieuwe wielophangingsconcepten die de voertuigdynamiek aanzienlijk verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Kinetic H2 CCES-systeem van Monroe.