Veren: regelmatig controleren

De laatste maanden zijn er weer veel hoofdveren vervangen. Het advies luidt om ze ook de komende maanden in de gaten te houden.

Met het intreden van de winter, vooral met vorst, worden er bovengemiddeld veel hoofdveren vervangen. In sommige werkplaatsen zijn de afgelopen maanden twee tot driemaal zo veel veren vervangen als normaal. De oorzaak hiervoor ligt bij het koude winterweer. Hoofdveren breken nu eenmaal sneller bij temperaturen onder 0ºC. Ook indirect hebben de winterse omstandigheden hun weerslag op de conditie van de hoofdveer: vocht, vuil, zout en zand doen op termijn verwoestend werk en veroorzaken roest. Zodra de lak- en fosfaatlaag van een veer breekt, hebben vocht en vuil vrij spel. Met alle gevolgen van dien.

Visuele inspectie

Dat hoofdveren slijten en uiteindelijk breken, is logisch. Hoofdveren behoren tot de meest belaste onderdelen van een auto. Veren verliezen op termijn hun veerkracht, waardoor windingen elkaar raken en er slijtage op raakvlakken ontstaat. Hierdoor breekt de laklaag van de veer en ontstaat er roestvorming. Ook de opeenhoping van zand, water en zout op een veerschotel kan uiteindelijk een verwoestend effect hebben. Het probleem is echter dat dit vaak niet meteen met het blote oog te zien is. Pas na een goede visuele inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht. Het advies is dus om hoofdveren bij elke inspectiebeurt preventief te controleren. Ook omdat uit steekproefgegevens van de RDW blijkt dat tijdens de APK gebroken of ondeugdelijke hoofdveren vaak over het hoofd gezien worden. Dit staat op de tweede plaats in de topvijf van APK-missers.

Eerste montage

Bij vervanging van hoofdveren is het om meerdere redenen van belang om voor topkwaliteit te kiezen. Mijngrossier.nl levert hoofdveren van Suplex. Deze veren voldoen aan de specificaties voor eerste montage. Hiermee wordt gegarandeerd dat de Suplex-veren met hun vaak gecompliceerde vormen volgens strenge eisen worden geproduceerd. Bijvoorbeeld door het gebruik van hooggelegeerde staalsoorten en bijzondere productiemethoden, zoals aparte kogelstraalmethoden, die de oppervlaktehardheid van de veer verhogen. Verder zijn alle Suplex-veren gepoedercoat, wat roestvorming tegengaat en een goede bescherming biedt tegen zand, water, zout en steenslag.

Veerkarakter

Het monteren van Suplexveren betekent echter niet alleen het monteren van een topproduct. Minstens zo belangrijk: het monteren van Suplex-veren betekent het monteren van de juiste veerkarakteristiek. Deze kan immers bij sommige automodellen per linker- of rechterzijde verschillen. De vorm, draadwindingen en draaddiameters van Suplex-veren zijn altijd conform de OE-specificaties. Dit garandeert optimaal rijcomfort voor de klant. Bovendien is de pasvorm van Suplex-veren perfect. Dit resulteert in montagegemak en minimale garantiegevallen. Daarnaast volgt Suplex de bij eerste montage veren gebruikelijke kleurcodes. Deze kleurcodes geven duidelijk aan of de veer bijvoorbeeld geschikt is voor een automodel met of zonder airco. Om de juiste veerkarakteristiek van een auto te behouden, is het raadzaam hoofdveren altijd per as te vervangen.

Progressief

Suplex behoort tot een select groepje verenfabrikanten dat progressieve veren levert. De progressiviteit van een hoofdveer bepaalt voor een zeer belangrijk deel de veerkarakteristiek van een veer: bij het indrukken wordt de vering steeds stugger. Dit levert bij lage belasting een hoog comfortniveau op en bij een hoge belasting meer stugheid. Met progressieve veren zijn de wegligging en rijeigenschappen van een auto precies zoals deze bedoeld zijn.