Veiligheid, de eerste prioriteit van uw klant

Een klant zal altijd naar argumenten van een specialist luisteren als de veiligheid in het geding is. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier auto’s met één of meer versleten schokdempers rijdt. Verdienen schokdempers dan niet iets meer aandacht?

Hier ligt een belangrijke taak voor het autobedrijf: communiceren over de veiligheid van een bestuurder en zijn inzittenden. En vertellen welke rol schokdempers hierbij spelen. De ervaring leert dat zowel automobilisten als autobedrijven te weinig aandacht schenken aan schokdempers. Je kunt een klant vertellen wat de gevolgen van slechte schokdempers zijn. Automobilisten staan er immers niet bij stil dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 op en neer gaande bewegingen maakt. Als een auto dus een ton op de teller heeft staan, heeft een schokdemper al minstens 500 miljoen keer zijn werk gedaan. En dat slijtage, die zo geleidelijk gaat dat de bestuurder het nauwelijks merkt, een logisch gevolg is. De praktijk leert echter ook dat het schokdemperbewustzijn van klanten toeneemt als zij worden gewezen op het feit dat de schokdempers van de auto nog wel voldoen. En dus nog niet vervangen hoeven te worden. Een klant beseft daarmee tegelijkertijd dat het belangrijk is dat schokdempers regelmatig gecontroleerd worden en, net zoals remdelen en banden, op termijn ook aan vervanging toe zijn.

Onderzoeken van Tenneco, de fabrikant van Monroe schokdempers, wijzen de volgende nadelige gevolgen uit van het rijden met versleten schokdempers:

Remafstand
Hoe groter de slijtage van de schokdempers, hoe langer de remafstand van de auto. Wanneer je rijdt met 50% versleten schokdempers, wordt de remafstand bij een noodstop met gemiddeld 2,6 meter verlengd. Dat kan genoeg zijn om een ongeluk te veroorzaken.

Remafstand met ABS
Bij auto’s die zijn uitgerust met ABS/EPS wordt die remafstand zelfs nog groter. De werking van het antiblokkeersysteem en het elektronisch stabiliteitsprogramma wordt door versleten schokdempers namelijk ernstig belemmerd.

Controle verliezen
Defecte of versleten schokdempers verhogen het risico op het verlies van controle over de auto, slipgevaar of aquaplaning. Denk alleen maar aan een typische Nederlandse weerssituatie: harde wind. Versleten schokdempers maken de auto instabiel, waardoor de wegligging ernstig verslechterd. Bovendien hebben de banden met defecte schokdempers minder goed contact met de weg. Daardoor zullen de remmen minder efficiënt werken en is de auto moeilijker te handelen.

Weggedrag
Bij het rijden met versleten schokdempers zal een bestuurder fors meer en vaker moeten bijsturen.

Verhoogde bandenslijtage
Versleten schokdempers hebben ook een directe invloed op slijtage van andere delen van de auto. Denk bijvoorbeeld aan stuurdelen, aandrijfassen en de verlichting. Daarnaast leiden schokdempers die hun beste tijd gehad hebben tot extra bandenslijtage. Een versleten schokdemper verhoogt de bandenslijtage met meer dan 7%. Hierdoor vermindert het contactoppervlak van het voertuig met de weg, wat het risico op ongelukken verhoogt.

Vermoeidheid bij de bestuurder
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat rijden met 50% versleten schokdempers de vermoeidheid van de bestuurder aanzienlijk verhoogt. Vermoeidheid kan de reactietijd van een bestuurder met 26% verhogen.

Afstelling van de koplampen
Versleten schokdempers veroorzaken deinende koplampen, wat tegenliggers kan verblinden.

 

Schokdempercheck: stel de klant vragen

Stel een klant gewoon een paar simpele vragen om de staat van zijn schokdempers te controleren. Worden meerdere van de onderstaande vragen positief beantwoord, dan is het verstandig om de schokdempers aan de extra inspectie te onderwerpen.

  • Heeft u moeite om de auto in een rechte lijn te houden bij zijwind?
  • Heeft de auto bij het remmen neiging tot duiken?
  • Gaat de auto deinen wanneer u op een oneffen wegdek rijdt?
  • Moet u bij het uitgaan van een bocht bijsturen om de auto terug in een rechte lijn te krijgen?
  • Is er sprake van onregelmatige bandenslijtage? Zijn er slijtageplekken op het loopvlak?
  • Voelt de ophanging van de auto soepeler aan dan bij eerder gebruik?

U wilt uw klanten gedegen informeren over de staat van de schokdempers van hun auto? Informeer naar de mogelijkheden voor een testweek met de experts van Monroe.