Bij een derde van de pechgevallen is volgens ADAC de accu de oorzaak. Dankzij milde winters halen ook de zwakkere de ‘veilige’ zomer niet waarin ze echter nóg hoger worden belast. Garages doen er volgens producent Johnson Controls goed aan hun klanten juist nu een accucheck te bieden.
Behalve voor extra omzet zorgt zo’n controle volgens Eberhard Meissner, batterijexpert bij de fabrikant, ook voor tevreden klanten en daarmee een hogere loyaliteit.
Ook de ANWB kan dit bevestigen. Leeggelopen en oververhitte accu’s en problemen met airco’s komen het meest voor. Een nieuwe accu zal niet snel kapotgaan, maar een die wat jaartjes ouder is kan snel oververhit raken. Op hele hete dagen moet de Wegenwacht 4000 keer uitrukken. Op een normale dag doen ze dat ongeveer 2500 keer.
De levensduur hangt af van talrijke factoren, zoals de omgevingstemperatuur tijdens de werking. Optimaal is twintig graden, daarboven versnellen de elektrochemische reacties en de corrosie van het batterijrooster. Gevolg: de batterij raakt sneller leeg.
Lastig in de zomervakantie, met de airco voluit en extra stroomverbruikers (mobiele navigatieapparaten, koelers, infotainmentschermen). Bijkomende factor is dat bij stilstand of lage snelheden – rustpauze, file – de dynamo niet langer kan voldoen aan de stroombehoefte. Normaal schiet de batterij te hulp, maar een versleten exemplaar zal het volgens Meissner op dat moment begeven en daardoor autopech veroorzaken.
Volgens Midtronics, leverancier van apparatuur voor accudiagnose en laadsystemen, is bij een batterijcheck grote zorgvuldigheid vereist, om verkeerde meetgegevens te voorkomen. Elke stap in het meetproces kan van invloed zijn op het resultaat, zoals de vraag of de batterij zich bij het testen binnen of buiten het voertuig bevindt, om welke type accu het gaat, welke norm en prestatie verlangd worden en wat de omgevingstemperatuur is tijdens de controle.
Bron: Aftersalesmagazine