Martin van den Brink komt in de Dakar Rally 2012 aan de start met een eigen team. Voor de Harskamper komt een droom uit. ,,Ik hoopte vier jaar geleden dat we ooit met een eigen formatie aan de start zouden staan. Dat het nu al zo ver is had ik eigenlijk nog niet verwacht.” Van den Brink Rallysport komt in januari 2012 in de Dakar Rally aan de start met twee wedstrijdtrucks. ,,De tweede truck dient als snelle assistentie,” aldus Van den Brink.
De 40-jarige ondernemer beseft dat hij een geluksvogel is en met twee “grote en serieuze partners” de stap heeft kunnen maken. “Vier jaar geleden ben ik via GINAF Rally Power met het Dakar-virus besmet geraakt. Ik heb toen een stappenplan gemaakt en dat loopt tot op heden gesmeerd. Ik ben GINAF dankbaar dat ik daar de kans heb gehad om me te ontwikkelen tot de rijder die ik nu ben.”
In 2009 debuteerde Van den Brink met een verrassend goede twaalfde plaats in Le Dakar. In 2010 ging het al snel mis door een raceongeval. In 2011 bewees Van den Brink dat hij uit het goede rallyhout is gesneden. “We wilden de finish halen en alle ellende van de crash in 2010 vergeten.”
De rallyformatie uit Harskamp slaagde met een elfde plaats in die opzet. “We kregen al heel snel van onze hoofdsponsor Mammoet te horen dat ze door wilden gaan. Ook Valvoline blijft als grote sponsor bij ons team. Ja, we zijn bevoorrecht dat we al zo vroeg in het jaar de zaak financieel op de rit hebben. We kunnen al onze aandacht richten op de andere zaken. Dat is een heel prettig idee.”
De toezeggingen van de financiële partners openden deuren die voor veel teams nog gesloten zijn. “We kregen zo de mogelijkheid om naast de GINAF racetruck een tweede truck en een servicetruck aan te schaffen,” zo vertelt Van den Brink. “We hebben uiteindelijk de DAF van Frits van Eerd gekocht. Daarnaast hebben we een GINAF-servicetruck aangeschaft.”
In welke vrachtwagen Van den Brink volgend jaar aan de start verschijnt is nog niet duidelijk. “We gaan de trucks nu opnieuw opbouwen en proberen te verbeteren. Na een testweek in Marokko beslis ik of we met de DAF of de GINAF starten. De snelle assistentie start dan in de andere truck.”
Naast het prepareren van de trucks zal de Harskamper de komende weken vooral bezig zijn met de invulling van zijn rallyformatie. “Naast de zes wedstrijdrijders hebben we zes monteurs nodig. Voor het vervoer hebben we naast de GINAF-servicetruck nog een Dodge beschikbaar. Die zetten we in als service-auto en brengt de mensen van bivak naar bivak.”
Over de bemanning kan en wil Martin van den Brink nog niet veel kwijt. ,,We zijn volop bezig om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen. Het belangrijkste is dat alle monteurs en teamleden multi-functioneel zijn. We gaan met een team van twaalf man naar Argentinië. Iedereen moet duidelijk weten wat zijn taak is en dan kun je ook met een kleiner team uitstekend presteren. Ik weet ook wel dat een groot team, zoals GINAF Rally Service bijvoorbeeld, veel voordelen heeft. We hebben er echter voor gekozen om op eigen benen te staan en we zien wel waar dat ons brengt. Ik ben tot nu toe niet ontevreden, maar veel zaken zijn nog onduidelijk.”
Wat wel duidelijk is, is dat de Belgische navigator Peter Willemsen zijn opwachting maakt naast Van den Brink. “We hebben nu twee keer samen gereden. We leren elkaar steeds beter kennen en dat is zeker tijdens de Dakar Rally van groot belang. Ik ben blij dat Peter er volgend jaar weer bij is.” Dat de rallyplannen van Martin van den Brink in een stroomversnelling zijn gekomen is vooral te danken aan het doortastende optreden van Mammoet en Valvoline. “Zij hebben er voor gezorgd dat we dit kunnen doen. Mammoet wil met een eigen team naar een hoger plan. Het is voor die bedrijven een droom om zich in de Dakar Rally voor een breed publiek te profileren. Deze kans kon ik simpelweg niet laten lopen.”
De toekomstplannen van Mammoet, het bedrijf dat wereldwijd marktleider is in de off-shore met 3500 medewerkers, gaan overigens nog een stapje verder. De kans is groot dat Martin van den Brink binnen enkele jaren met de steun van een (grote) fabrikant aan de Dakar Rally gaat meedoen. “Deze maand ga ik met Jan van Seumeren jr. naar Stuttgart voor een gesprek met een fabrikant voor het bouwen van twee wedstrijdtrucks. Namens de ASO (organisator van de Dakar Rally, BK) gaat ook Fabian Calvet met ons mee. Calvet is de racedirecteur van de trucks en moet de mensen van de fabriek duidelijk maken wat de richtlijnen en reglementen zijn voor het bouwen van een nieuwe truck. We hopen dat daar iets moois uitkomt voor de toekomst.”
Martin van den Brink laat overigens in het midden of de genoemde partner Mercedes is. “Ik heb nooit gezegd dat het de Mercedes-fabriek is. Misschien is het wel een combinatie van meerdere partijen. Als de deal rond is kan ik er meer over vertellen.”
De sportieve planning van Van den Brink ligt nog altijd op koers. ,,Vanaf 2007 is het gelopen zoals we gehoopt en gezegd hadden. Natuurlijk moet je daar een beetje geluk bij hebben. We hebben het getroffen met onze sponsoren. Zij streven hetzelfde doel na. Aan de andere kant hebben we ook keihard gewerkt om dit te bereiken. Ook onze lokale en regionale sponsors zijn in dat kader enorm belangrijk voor ons. We hebben ons best gedaan en dat is op deze manier beloond.”
Over zijn sportieve ambities in de Dakar Rally zegt Van den Brink: “Het komende jaar moeten we met de DAF of de GINAF richting de top tien rijden. De betrouwbaarheid is goed en als we de trucks kunnen verbeteren door bijvoorbeeld het veersysteem van de GINAF aan te passen dan zie ik zeker kansen om dat doel te bereiken. In de toekomst hoop ik ooit de top vijf te benaderen. Het blijft altijd lastig, want je weet nooit wat andere teams doen. Wij ontwikkelen ons, maar ook de andere formaties staan niet stil.”
De komende maanden richt het team van Van den Brink Rallysport de pijlen op het sportieve vlak. “We gaan de trucks prepareren en willen na de zomervakantie kant en klaar zijn voor de test in Marokko. Het geeft een goed gevoel dat we alles rond hebben voor de komende Dakar Rally en dat we bovendien met een goed gevoel naar de toekomst kunnen kijken. We zijn het hele jaar bezig met deze sport, maar in de de drie weken in Zuid-Amerika moet het gebeuren. Daar doen we het allemaal voor.”
De equipe van Martin van den Brink is in januari zeker van de partij in de Dakar Rally 2012.