Coureur Martin van den Brink behaalde in de eerste etappe van de Russische Silk Way Rally een uitstekende 7e positie. In de 258km tellende special wist team Mammoet Rallysport maar liefst vier plaatsen te veroveren vanaf de 11e positie.
Een ding is duidelijk vanuit de statistieken: De Harskamperse rallyrijders willen de truck testen op maximale capaciteiten. Kennelijk hebben ze dit goed weten vol te houden, wat uiteindelijk werd beloond met een keurige positie om dinsdag mee te kunnen starten. Niet alle deelnemers hadden geluk: De auto van een van de Nederlanders brandde op 195 kilometer uit. Gelukkig kon de bemanning zich tijdig bevrijden uit de auto en zich in veiligheid brengen. Zo kreeg vandaag toch een donker randje voor het Nederlandse deelnemersveld.
Coureur Martin van den Brink spreekt van een vermoeiende dag: “Vroeg op, laat naar bed, en dan eerst 500 kilometer verbinding rijden… Dat is wel pittig.” Maar voegt daar aan toe: “Wel een hele mooie proef. Er zat veel snelheid in het begin, en we hebben veel gezien onderweg. Wij hebben continu op een lage bandenspanning kunnen rijden, maar hebben behoorlijk wat lekke banden gezien onderweg. Daar vielen al de eerste gaatjes in het klassement.” Ook zagen de truckers het Riwald Dakar Team staan met een uitgebrande Mitsubishi. Gelukkig konden zowel coureur als navigator bijtijds het brandende voertuig verlaten.
In contrast met deze pech, presteerde de truck van Mammoet Rallysport vandaag uitstekend. De brullende mammoet op wielen vertoond tot op heden geen enkele kinderziekten. Dat is goed nieuws voor de mannen: afgelopen Dakar werd het team juist geplaagd door problemen met de banden. Vandaag dus een probleemloze dag: “We hadden even een te warme band, maar die temperatuur konden we snel omlaag brengen.” Aldus een tevreden Martin. De snelheid zat er dan ook goed in: “We hebben continu hard gereden en nergens naar gekeken. Gewoon doorknallen met die truck, en dat ging goed… Als dit heel blijft, gaat het goedkomen!”
Of het goed gaat komen zal de tweede etappe van maandag moeten uitwijzen… Men zal starten in de uitgestrekte bossen van Volgograd. Na ca. 100 kilometer zullen de eerste deelnemers problemen krijgen in het diepe, mulle zand van de Russische woestijngebieden. Extreme droogte en hitte zullen de mannen in de cabine tot het uiterste drijven in de duinen van Viltovskov. Na het oversteken van de rivier Lovlya zal het terrein wat meer ruimte geven voor hoge snelheden, maar ook veel stof opwerpen. Als truck 319 de finish heeft bereikt, is daar direct het bivak om zowel mens als machine bij te tanken en op te lappen waar nodig voor de derde etappe in deze spannende rally…