Valvoline blikt vooruit

Hoe ziet de toekomst er uit met betrekking tot de ontwikkeling van motoroliën? Valvoline ziet enkele trends.

Een belangrijke nieuwe trend wordt zichtbaar met de introductie van de nieuwe Ford-specificatie M2C913C. Hier worden strikte eisen gesteld met betrekking tot een betere resistentie van het eindproduct tegen vervuiling door het gebruik van biobrandstoffen. Omdat de kwaliteit van alternatieve brandstoffen nog niet zo stabiel is als van reguliere benzine en diesel, is het percentage storingen bij motoren -vooral bij de emissiesystemen- hoger. Dat baart niet alleen de autofabrikanten zorgen, maar ook smeermiddelenleveranciers zoals Valvoline.

Biodiesel

Als we bijvoorbeeld naar biodiesel kijken, is er sprake van brandstofvervuiling door de hoge verbrandingscurve en een slechte oxidatiestabiliteit, waardoor de olie indikt en sludge vormt. Dit leidt tot koolaanslag op de zuigers en bijvoorbeeld corrosie van koper en lood. In de praktijk blijkt dat een bijmenging van de dieselbrandstof met circa 10 procent biodiesel niet of nauwelijks problemen oplevert, terwijl een hoger percentage al snel tot vervuiling van het uitlaat- en EGR-systeem leidt. Om een goed antwoord te formuleren op al deze ontwikkelingen is het dus niet zo verwonderlijk dat Valvoline bijvoorbeeld zes verschillende soorten 5W30-oliën aanbiedt. Dit onderstreept een voldongen feit: de ene olie is de andere niet.

Meer trends

Er zullen meer speciale oliën komen die geschikt zijn voor gebruik in combinatie met lage emissie uitlaatsystemen. Het huidige additievensysteem wordt bijna gehalveerd en vervangen door additieven van een hogere kwaliteit, die minder moeite hebben met de langere, maximale verversingstermijn. Verder worden met het oog op brandstofbesparing de oliën nog dunner, zoals 5W-20 of zelfs 0W-20. Hiervoor zijn synthetische basisoliën en betere additieven nodig, wat een opstuwend effect zal hebben op de kostprijs. Daarnaast zullen nieuwe motorconstructies om speciale, specifieke producten vragen die door de autofabrikant worden aanbevolen. Een andere trend is dat de inloopolie ook de motorolie voor later gebruik zal worden. Smering blijft noodzakelijk. Hoewel sommige nieuwsberichten soms anders doen vermoeden, zal smering van de motor en daarmee de ontwikkeling van nieuwe motoroliën voorlopig gemeengoed blijven. Een grote autofabrikant heeft onlangs geprobeerd een motor te ontwikkelen met koolstof zuigers en een krukas van keramisch materiaal, die geen olie meer nodig zou hebben. Dit technisch experiment is echter niet geslaagd. Smering van motordelen blijft noodzakelijk. Voor oliemaatschappijen blijft het inspelen op het gebruik van nieuwe brandstoffen en de ontwikkeling van nieuwe motorconstructies voorlopig van groot belang. Dit alleen garandeert in de toekomst levering van een kwaliteitsproduct.