Nieuwe dieselbrandstoffen die gebaseerd zijn op een ultra laag zwavelgehalte (ULZD) en de eerste generatie biodiesels van plantaardige en dierlijke oliën bevatten een verhoogde hoeveelheid water. Dit extra vocht en de toegenomen emulsiestabiliteit zorgen er voor dat de huidige generatie brandstoffilters niet al het water kunnen afscheiden.
Deze vermindering van het waterafscheidend vermogen verhoogt de kans op schade aan moderne hogedrukinjectiesystemen. Deze systemen werken immers met kleine toleranties en zijn daarom zeer gevoelig.
Filterfabrikant Purflux introduceert nu een nieuwe filtratietechniek die een doorbraak betekent voor de toekomstige iltratie en waterafscheiding van dieselbrandstoffen: Diesel3Tech. Het geheim van Diesel3Tech: filtermedia met meerdere lagen in één enkel filterelement. Met een speciaal ontwikkelde combinatie van drie krachtige media garandeert dit ontwerp een ultieme waterafscheiding. Ongeacht de hoeveelheden vocht, of welk type biodiesel of mengsel ook gebruikt wordt. Diesel3Techfilters garanderen een waterafscheiding van minimaal 95 procent en daarmee dus een optimale bescherming van het inspuitsysteem. Ook als er laagzwavelige diesel of biodiesel getankt is.
Purflux zet de nieuwe filtratietechniek na drie jaar laboratoriumonderzoek en praktijktesten in de markt. De filterfabrikant zegt met Diesel3Tech een nieuwe norm in toekomstige dieselfilterprestaties te hebben gezet.