Het autotechnische programma AutoTools geeft de monteur opnieuw een duwtje in de rug: handleidingen om de luchtvering uit- en in te schakelen.
AutoTools is uitgebreid met handleidingen om de luchtvering uit te schakelen voordat auto’s met luchtvering met de wielen vrij hangen. Dankzij de handleidingen weet je precies hoe je de hefmodus van de luchtvering in- en uitschakelt. Daarmee kun je de auto zonder schade heffen. Personen- en terreinauto’s uit het hogere segment, maar ook steeds meer luxere suv’s en middenklassers zijn uitgerust met luchtvering. Luchtvering is een prettig accessoire: het verhoogt het comfort zonder dat het ten koste gaat van het rijgedrag. Maar luchtvering is onderhevig aan slijtage, dus verschijnt zo’n auto op den duur in de werkplaats met onderstelklachten.
Belangrijk! de hefmodus dienen altijd ingeschakeld te worden wanneer de auto met de wielen los van de grond of brug komt te hangen.
Geen schade
Wanneer een auto met luchtvering op de brug staat, ontstaan er vaak complicaties. Luchtvering werkt namelijk met sensoren die de gewenste wagenhoogte bepalen. Wanneer een voertuig met luchtveren op de brug met de wielen vrij komt te hangen, raakt het systeem in de war. De luchtveren zijn onbelast en de sensoren geven waarden buiten het normale bereik. De kans op schade aan het systeem is zeker aanwezig. Om schade te voorkomen moet het systeem daarom in de hefmodus worden gezet. Per merk en type is deze procedure verschillend. Bij een aantal automerken kan de hefmodus worden ingeschakeld via het bedieningspaneel in het dashboard. Bij andere merken is de hefmodus alleen met een geschikte diagnosetester in te schakelen. In AutoTools vind je nu een duidelijke omschrijving hoe de hefmodus wordt in- en uitgeschakeld. Dat is nog eens handig. Bovendien hoef je de auto nu ook niet meer door te verwijzen naar de merkdealer.
De informatie is in AutoTools te vinden in de sectie Reparatiehandleidingen > Onderstel > Voertuig opheffen > voertuigen met luchtvering heffen.
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2