Waarom worden sommige vervangingsdelen vaker geretourneerd naar de onderdelengrossier dan andere? ‘Dit vervangingsdeel lijkt niet op het origineel en kan dus niet goed zijn’, is een vaak gehoord commentaar. Terugsturen naar de grossier dus. Of het onderdeel toch nog even snel zelf pasklaar maken? Dat scheelt immers tijd.
Een voorbeeld van zo’n vervangingsdeel is het inzet-oliefilter L353 voor VAG 1.4 en 1.6 FSI-motoren (2004 – 2010). De vervangingsfilters van Bosch en Purflux wijken iets af van de origineel gemonteerde oliefilters. In het centrum van het inzetfilter zijn drie pinnetjes gemonteerd die op het originele filter ontbreken. Op het oog een geheel ander filter dus. Een logische reactie van de monteur: deze filter lijkt niet op het origineel. Meteen terugsturen. Of toch even snel zelf aanpassen? Gewoon even de pinnetjes afbreken en monteren. Klaar.
Om de patenten van de OE-fabrikanten niet te schenden, leveren concurrerende fabrikanten ietwat aangepaste vervangingsdelen. Dit geldt ook in dit geval. De vervangingsfilters voldoen echter ook aan de OE-eisen. Bij het inzet-oliefilter L353 is het van groot belang het ontwerp ongemoeid te laten: de ‘vreemde’ pinnetjes hebben een duidelijke technische functie. Zij zijn belangrijk voor de connectie met de oliedrukschakelaar en moeten daarvoor ook recht gemonteerd worden. De pinnetjes mogen dus in geen geval verwijderd worden: het kan uiteindelijk tot ernstige motorschades leiden. Het advies luidt dus om vervangingsdelen ongemoeid te laten en correct te monteren. In het geval van twijfel gewoon even contact opnemen met de grossier.