Uit de praktijk: BMW X5 3.0d blijft afslaan tijdens het rijden

In deze case wordt de hulp ingeroepen van de easydiesel helpdesk en staat in het teken van een BMW X5 3.0d waarbij de motor willekeurig afslaat tijdens het rijden. De aanvullende informatie maakt duidelijk dat de auto niet start wanneer de auto is stilgevallen en direct weer gestart wordt. Wanneer de bestuurder het contact uitzet en vervolgens start, slaat de motor wel direct aan. Daarna kan er meestal ook weer een langere tijd gereden worden. In deze case wordt stap voor stap beschreven wat de klacht veroorzaakt.

banner nieuwsbrief mg

Foutcodes

De monteur gaat met de klus aan de slag. Als eerste wordt het voertuig uitgelezen om te kijken of het motorstuurapparaat foutcodes heeft opgeslagen. Dit geeft een mooi resultaat. De volgende foutcodes worden geregistreerd:

  • 42FA – Injectoren bank 2 – Activatie fout
  • 4746 – Injector cilinder 1 – Activering
  • 4787– Injector cilinder 2 – Activering
  • 4797– Injector cilinder 3 – Activering
  • 47A7– Injector cilinder 4 – Activering
  • 47B7– Injector cilinder 5 – Activering
  • 47C7– Injector cilinder 6 – Activering

De foutcodes laten zien dat er problemen zijn op alle cilinders. DeQ foutcodes wijzen naar de injectoren. De monteur weet echter niet goed wat hij moet doen met de omschrijving ‘Activering’. Hij besluit de codes van de injectoren opnieuw in de ECU in te lezen. De gedachte is dat de activering (lees codering) niet in orde is. De codes staan echter correct en na het opnieuw inlezen is er geen verandering merkbaar tijdens een proefrit. De auto valt nog steeds stil.

Hulp van specialisten

De monteur oriënteert zich vervolgens op het internet en ontdekt dat dit type auto vaker te kampen heeft met problemen ten aanzien van de injectoren. Klinkt logisch: de auto heeft immers ruim 300.000 km gelopen. De injectoren worden gedemonteerd en opgestuurd naar een dieselspecialist ter controle. Tijdens de test worden de injectoren goed bevonden: er wordt slechts een minimale onderlinge afwijking waargenomen. Echter niet voldoende om de klacht te veroorzaken. De injectoren worden daarom teruggeplaatst. Na herplaatsen van de injectoren twijfelt de monteur aan het motorregelapparaat. Hij besluit om het stuurapparaat bij een specialist te laten controleren. Tijdens de test wordt het stuurapparaat goed bevonden en weer teruggestuurd. Na het monteren van het stuurapparaat doet het voertuig echter niets meer en is het stuurapparaat ook niet meer uit te lezen. Het stuurapparaat wordt nog een keer verstuurd, gaat ook nog naar een andere specialist, maar het stuurapparaat is niet meer aan de praat te krijgen. Er wordt besloten om een gebruikt stuurapparaat te bestellen. Deze wordt gemonteerd en bij een BMW-dealer van de juiste software te voorzien. Hierna wordt er proefgereden. Helaas blijft de oorspronkelijke klacht de kop opsteken.

qualified-diesel-specialist

Kabelboom

Feitelijk volgt de monteur het juiste pad: zijn diagnose berust op het uitsluiten van componenten. De injectoren zijn getest en goed bevonden. Het stuurapparaat is vervangen en uitgaand van de foutcodes blijft het probleem zich concentreren rondom de injectoren. Om het laatste element in deze omgeving uit te sluiten, besluit de monteur om de kabelboom van motorstuurapparaat tot injectoren te vervangen. Hij bestelt een nieuwe kabelboom en monteert deze. Hierna volgt een hoopvolle testrit, maar al snel blijkt dat ook deze ingreep geen positief resultaat heeft. De klacht blijft.

Bank 2

Een nieuwe analyse van de foutcodes leidt tot een nadere blik op een foutcode die vragen blijft oproepen: code 42FA. De beschrijving van deze code is ‘Bank 2’. Navraag bij de BMW-dealer leert dat het motormanagement de zes cilinders in tweeën hakt: bank 1 = cilinder 1, 2 en 3, bank 2 = cilinder 4, 5 en 6. Na overleg besluit de monteur om alsnog de injectoren van cilinder 4, 5 en 6 te vervangen. Hij plaatst nieuwe (gebruikte) injectoren. Helaas eindigt ook de hieraan verbonden proefrit tot het stilvallen van de motor.

Easydiesel helpdesk

De monteur staat met de handen in het haar. Er is veel externe hulp ingeschakeld en toch is het probleem nog steeds niet opgelost. Het besluit valt om de easydiesel helpdesk in te schakelen. De eerste vraag van de helpdesk-medewerker is wat er tot nu toe allemaal gemeten is. Dit blijkt redelijk weinig te zijn en wat er gemeten is, staat niet genoteerd. Er wordt een kort stappenplan met metingen doorgegeven en uiteraard ook de optie om deze auto door de helpdesk te laten onderzoeken. Aangezien het autobedrijf al veel tijd en kosten in dit project heeft gestopt, besluit men om het voertuig op transport te zetten naar de helpdesk in Broek op Langedijk.

Stappenplan

De medewerkers van de easydiesel helpdesk maken een kort stappenplan om het probleem boven water te krijgen. Het stappenplan bevat een aanpak die oploopt van makkelijke naar moeilijke klussen om zo efficiënt mogelijk te werken.
Het stappenplan ziet er als volgt uit:
stap 1: uitlezen van foutcodes en livedata, codes en leerwaardes resetten en kijken of er foutcodes direct terugkomen;
stap 2: documentatie verzamelen die nodig is voor een verdere diagnose;
stap 3: statische metingen uitvoeren die van toepassing zijn op de foutcodes;
stap 4: dynamische metingen uitvoeren die van toepassing zijn op de foutcodes;
stap 5: specialistisch meetplan commonrail diesel voertuig doorlopen.

Meten is weten

Het stappenplan wordt vervolgens nauwgezet gevolgd. Na stap 1 blijkt dat na het uitlezen dezelfde foutcodes tevoorschijn komen als bij het autobedrijf. Er is wel een nuance wat betreft de uitleg van de foutcodes: de foutcodes hebben niets met ‘activering’ te maken, het zijn foutcodes die betrekking hebben op het stuursignaal. Stap 2: via een inlog bij BMW wordt de originele data opgevraagd. Er wordt gecheckt of er een software-update beschikbaar is voor onze klacht en of er misschien specifieke servicebulletins beschikbaar zijn. Het elektrische schema van het motormanagement wordt gedownload om straks naast de auto te gebruiken. Stap 3: statische metingen worden in de werkplaats uitgevoerd bij een stilstaand voertuig. Als eerste in het stappenplan wordt de sturing van elke injector gemeten. Om de sturing van een piëzoverstuiver goed in beeld te krijgen, wordt er spanning en stroom gemeten. Uit deze meting valt meteen iets op. Hoewel de motor goed stationair loopt zonder uitval, valt op dat de injector van cilinder 6 weliswaar een goed spanningsbeeld laat zien, maar de stroom van elke inspuiting in één cyclus steeds lager wordt. Het lijkt er op dat er ergens stroom wegvloeit of lekt. Dit is duidelijk te zien aan het verschil van positieve en negatieve stroom.

bmw x5 defecte piezo verstuiver

Weerstandsmeting

Dit weglekken van stroom kan meerdere oorzaken hebben: denk aan het motorstuurapparaat, de bedrading tussen motorstuurapparaat en injector, en de injector zelf. Omdat alle elementen al vervangen zijn, zou je deze in principe van verder onderzoek moeten uitsluiten. Toch wordt alles nog een keer onder de loep genomen. Als eerste wordt een weerstandsmeting uitgevoerd op de injectoren. Het is immers mogelijk om een weerstandsmeting uit te voeren op piëzo-injectoren. Tijdens de weerstandsmeting blijkt er een weerstandwaarde af te wijken van de injector van cilinder 6. Deze afwijking wordt met een tweede weerstandsmeting duidelijk gemaakt als er een waarde van 1,1 K Ohm gemeten wordt tussen het piëzo-element en de massa van het voertuig. Dit duidt duidelijk op een defecte verstuiver. Piëzo-elementen zijn in de injector afgeschermd van de stalen behuizing (massa). De weerstand ten opzichte van massa moet dus altijd oneindig zijn. Om alle twijfel weg te nemen wordt ook eventueel verlies in de bedrading gemeten. Dit wordt gedaan met een draaiende motor. De bedrading wordt nu onder belasting op spanningsverlies gemeten. Hieruit blijkt dat de ‘nieuwe’ kabelboom perfect functioneert. Als laatste worden de eindtrappen van het motorstuurapparaat getest op spanningsverlies en vermogen. Ook hieruit wordt geconcludeerd dat alle eindtrappen naar behoren werken. Na stap 3 is het probleem gevonden. Stap 4 en 5 kunnen hierdoor achterwege blijven.

Belangrijk tips

Als je dit praktijkprobleem bekijkt, worden aan aantal zaken duidelijk. Het is goed om zoveel mogelijk diagnose in de eigen werkplaats met de originele configuratie uit te voeren. Dit betekent dat de onderdelen zoveel mogelijk op het voertuig gemeten moeten worden en niet als losse onderdelen bij specialisten. De easydiesel Helpdesk hanteert een duidelijk stappenplan om systematisch storingen op te zoeken. Het is omwille van de werkplaatstijd en oplossingsmogelijkheden praktisch om daarbij van makkelijke naar moeilijke ingrepen te werken. De Helpdesk beschikt over een schat aan informatie over dieselstoringen, speciale servicebulletins en specifieke software-updates. Vooral om een defecte component of een probleem systematisch op te sporen. Mocht nu blijken dat telefonisch advies niet toereikend is, kan de Helpdesk adviseren om de storing over te nemen. Dat kan op afstand met de computer voor snelle korte hulp of op locatie van de Helpdesk voor een grondige, diepgaande diagnose.

Ook Qualified Diesel Specialist worden?

Wil je graag deelnemen aan EasyDiesel, profiteren van de voordelen en Qualified Diesel Specialist worden? Een slim besluit, want dat betekent meer kennis en meer klanten in je werkplaats. Deelname is eenvoudig. EasyDiesel is een laagdrempelig programma en hanteert geen instaptarieven of contributie. Om de kwaliteit hoog te houden gelden er natuurlijk wel een aantal voorwaarden. Vraag je EasyDiesel-grossier naar de mogelijkheden om Qualified Diesel Specialist te worden.

qualified-diesel-specialist