De werkplaatspraktijk leert dat sommige turbomodellen meer problemen opleveren dan andere. Enerzijds door constructiefouten van de turbo zelf, maar ook door montagefouten bij de plaatsing van een nieuwe exemplaar. Een goed voorbeeld is de turbo van PSA – Ford 1.6 HDi DV6.
De 1.6 HDi DV6-motoren zijn in een hoop populaire automodellen te vinden: onder meer bij de Citroën C3/C4/C5/Xsara/Berlingo, Fiat Scudo, Ford Fiesta/Focus/C-Max, Peugeot 206/207/307/308/407/Partner/Expert en Volvo S40/V50. De twee typen turbo’s van deze auto’s zijn in menige werkplaats goede bekenden. Dat komt enerzijds doordat de eerste montage turbo’s meer dan gemiddeld defect raken en anderzijds omdat na een vervanging regelmatig dezelfde turboproblemen de kop opsteken. Het is dus bij deze turbotypen van uitermate groot belang de oorzaak van de turboschade te achterhalen, voordat een nieuw exemplaar gemonteerd wordt. Uit de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat het bij deze motortypen van essentieel belang is om de verversingsintervallen van de motorolie nauwgezet aan te houden. Door de specifieke motorconstructie kunnen de oliekanalen van deze motoren ook na een reparatie weer snel dichtslibben. Met een nieuwe turboschade tot gevolg. Het is dan ook van groot belang om ook de klant op het strikt aanhouden van de verversingstermijnen te wijzen.
Originele turbo
Mijngrossier.nl levert sinds enige tijd een nieuw samengestelde montageset voor beide turbotypen van de DV6-motoren. Deze montagesets zijn in omvang gegroeid. Met behulp van de nieuwe sets is het mogelijk een volledige reparatie uit te voeren. Alle olieleidingen en wartels inclusief het beruchte zeefje, worden bijgeleverd. Daarnaast bevat de montageset nu ook een zeer uitgebreide montage-instructie. Deze instructie wijst monteur op alle mogelijke mankementen aan de motor en de omgeving van de turbo. Bovendien zijn de turbo’s die de mijngrossier.nl voor de DV6-motoren levert van de gerenommeerde turbofabrikant Garret. Dit zijn originele, nieuwe turbo’s en dus geen gereviseerde exemplaren. Een bezoek aan de dealer voor een originele turbo is daarmee niet meer nodig. De combinatie nieuwe turbo, omvangrijke montageset en praktische montage-informatie beperkt de kans op schade en vervelende, tijdrovende garantiegevallen aanzienlijk.
Werkplatstip
Met name de DV6-motoren hebben specifieke aandacht nodig bij vervanging van de turbo, zodat herhaling van turboschade wordt voorkomen. Bij elke turbo wordt de nodige montage- informatie geleverd wat essentieel is voor een correcte montage. Hieronder volgen enkele tips uit zo’n montage-instructie. De VOLLEDIGE instructie bevindt zich in de doos bij de turbo.
Luchtinlaatsysteem:
• Indien er olie aanwezig is in het lucht inlaatsysteem dient het gehele lucht inlaat systeem gereinigd te worden.
BELANGRIJK: Indien bij het verwijderen van de turbo de bevestigingsmoer van de rotor ontbreekt, moet deze worden teruggevonden voordat het luchtsysteem weer wordt aangesloten.
Olie
• Laat de olie via de aftapplug wegstromen.
NIET aftappen door leegzuigen!
BELANGRIJK: Indien de oliepeilstok van kunststof is met een geel handvat, dient deze te worden vervangen door een wit exemplaar van composiet met een oranje handgreep.
Reinigen:
• Het carterfilter dient altijd te worden vervangen door een nieuwe.
BELANGRIJK: Indien er vervuiling in de olie wordt aangetroffen is het aan te raden om het systeem te spoelen voordat verder wordt gegaan.
De montage-instructie is zeer uitgebreid en nauwkeurig. De stappen hierboven zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. Lees de complete montage-instructie nauwkeurig door en volg de stappen.