TopMec, dé werkplaatstool voor het moderne autobedrijf, wordt voor de officiële lancering komende september bij verschillende autobedrijven uitvoerig getest. De praktijkervaringen van de monteurs zijn vastgelegd in een aantal filmpjes met interviews. Hoe scoort TopMec in de praktijk? Bekijk de filmpjes op www.mijngrossier.nl/topmec.
Vanaf september 2012 is de TopMec-app beschikbaar voor alle autobedrijven. Tot die tijd draait er een pilot-versie van TopMec bij verschillende autobedrijven, zoals o.a. bij Vakgarage Anne Knol, Autoservice Beelen en Alblas Auto. Deze bedrijven zetten TopMec intensief in op de werkvloer, zodat de applicatie nog verder geoptimaliseerd wordt. Hoe gaat het eigenlijk met deze tests? Voldoet TopMec aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten? Wat zijn de eerste ervaringen van de gebruikers? Kortom: hoe werkt TopMec in de praktijk? Om antwoord te geven op deze vragen is een cameraploeg het land doorgereisd om de ervaringen van het testpanel vast te leggen. Kijk naar de eerste praktijkervaringen in bovenstaande filmpje.
In het eerste TopMec-filmpje komt Jan Knol van Vakgarage Anne Knol in Scharnegoutum aan het woord. Hij noemt een aantal praktische pluspunten van TopMec, zoals het eenvoudig achterhalen van de plaats waar OEBD-stekkers zich bevinden. Volgens dhr. Knol is TopMec de moderne, snelle variant van het oude werkplaatshandboek. De garagist wijst ook op het voordeel dat de sectie ‘modificaties en recalls’ biedt. Hiermee krijgt de monteur voordat hij aan een klus begint, direct inzicht in bekende storingen en wat hiervoor de oplossing is. Jan Knol spreekt de verwachting uit dat TopMec naadloos communiceert met zijn administratiesysteem, zodat hij geen omkijken meer heeft naar de automatisering, maar zich volledig kan concentreren op onderhoud en reparaties.
TopMec is een baanbrekende app. Het is de ‘missing link’ tussen monteur, werkplaatschef en de receptie van een autobedrijf. Dankzij de app groeit de efficiency binnen een autobedrijf. Vooral omdat de monteur nu direct toegang heeft tot praktische autotechnische informatie. En dat is het grote voordeel van TopMec. De technische informatie komt nu precies daar waar hij nodig is: direct bij de monteur. Het werkt eenvoudig: Na het openen van de app toetst de monteur in zijn tablet pc het kenteken van de auto die op de brug staat. De auto wordt direct in TopMec geïdentificeerd en er verschijnt een toegankelijk keuzemenu. Zoals een overzicht van actuele, voertuigspecifieke technische informatie. TopMec beantwoordt met deze data direct twee centrale vragen die bij elke klus naar voren komen: hoe voer ik een specifieke reparatie of bepaald onderhoud uit en welke onderdelen heb ik daarvoor nodig? TopMec biedt alle informatie die de monteur nodig heeft om onderhoud en reparaties volgens fabrieksspecificaties uit te voeren.
De praktijkervaringen van alle gebruikers worden de komende tijd verzameld. Waar nodig wordt TopMec aangepast, nog gebruiksvriendelijker gemaakt of van nog meer praktijkgerichte informatie voorzien. Begin september is de definitieve versie van TopMec bedrijfsklaar en wordt de app officieel gelanceerd. Vanaf dat moment kan het autobedrijf de TopMec-app verkrijgen via een grossier uit het Business Partner Network van Van Heck & Co.