Martin van den Brink en Tim Coronel stelden zichzelf afgelopen jaren op de proef tijdens de Dakar Rally. De één met een truck de ander met een buggy. Het gereedschap van sponsor Toolspecial speelde dagelijks een cruciale rol in de zwaarste rally ter wereld, aldus de topsporters. De tegenslag die ze vorig jaar hadden maakt ze alleen maar sterker, zeggen ze, de blik alweer gericht op de nieuwe proef.
“Voortdurend de pijngrens verleggen”, zegt coureur Martin van den Brink uit Harskamp over de Dakar Rally. De televisiebeelden kent iedereen, de werkelijkheid is nog veel harder, meent meervoudig ervaringsdeskundige Van den Brink. “Je rijdt voortdurend hard over onverharde wegen. Dat is een aanslag op je lichaam en vooral op je nek. Soms krijg je zulke harde klappen dat het je zwart voor de ogen ziet. Wie het meeste pijn kan lijden, legt de meeste kilometers af.”
Tim Coronel kent die fysieke pijn, maar stelt dat de emotionele factoren voor hem dit jaar het zwaarst wogen. “Mijn broer Tom viel uit door problemen met de brandstoftank. Buiten alle fysieke elementen die je in de Dakar Rally bijna normaal gaat vinden, vond ik dat enorm zwaar. Ik ben immers verantwoordelijk voor de techniek binnen ons team. Als je in Dakar een probleem hebt, moet je die snel oplossen en dat is ons niet gelukt. Uiteindelijk konden we met de analyse uiteindelijk wél problemen met mijn buggy voorkomen, maar ik moest Tom loslaten…”
“Hoe dieper de dalen, hoe hoger de pieken.
Dat gaat nergens zo op als in deze rally”
Magisch
Uitvallen incalculeren gaat er bij de broers Coronel niet in. “Nee, nee, nee. Natuurlijk valt 50 procent van de deelnemers uit, maar het finishpercentage van ons team ligt op 80 procent en wij streven naar 100 procent. Dan baal je gewoon ontzettend van uitvallen. Wij hebben de techniek van de auto’s echt onder controle, maar in kleine dingen kunnen we nog verbeteringen doorvoeren. Daar zijn we nu druk meer bezig. Wij starten twee maanden eerder dan vorig jaar met voorbereidingen”, aldus Coronel, die dit jaar ‘gewoon’ weer van start gaat. “Dakar is iets magisch. Bovendien: hoe dieper de dalen, hoe hoger de pieken. Dat gaat nergens zo op als in deze rally.”
Een zelfde soort verhaal valt bij Martin van den Brink op te tekenen. Ook hij moest de strijd staken. Zijn truck brandde volledig uit. Lang bij dat leed stil staan, doet hij niet. “Het is net als bij een woningbrand: als je vrouw en kind er veilig uitkomen, kijk je snel weer verder. Elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Dankzij die brand beschikken we eerder over de nieuwe vrachtwagen met veel meer mogelijkheden”, vertelt Van den Brink, die zich sinds vorig jaar voorbereid op Dakar. Hij won in april 2016 een rally in Marokko en trekt ook twee weken door Rusland in een soortgelijk evenement.
“Soms krijg je zulke harde klappen
dat het je zwart voor de ogen ziet”
Versleten
Een truck gaat sowieso niet lang mee, vertelt Van den Brink. “In feite is die na elke rally volledig op. Veel onderdelen zijn versleten. Na zo’n race van een paar weken bouw je de truck eigenlijk weer volledig op. We hebben nu alleen geïnvesteerd in een Torpedo-truck, waarmee Gerard de Rooy ook rijdt. Daarmee hopen we een nieuwe stap te maken.” Zelf probeert hij ook voortdurend sterker te worden. Twee keer in de week volgt hij een speciale nektraining in het krachthonk. “Hoe sterker de nek, hoe beter je klappen opvangt en hoe dragelijker de pijn wordt. En zoals ik net al zei; wie het minste pijn lijdt, komt uiteindelijk het verst.”
Dan moet de techniek wel heel blijven. Coronel noemt goed gereedschap daarom ‘cruciaal’. “Dakar is sleutelen, zo simpel is het. En je komt er niet meer met pakweg de sleutels 13, 15 en 19. Er zit tegenwoordig zoveel techniek in een auto dat je ook buitengewoon professioneel gereedschap nodig hebt. Het is zeer specialistisch werk dat tijdens de Dakar Rally onder grote tijdsdruk moet worden uitgevoerd. Monteurs hebben allemaal hun eigen toolkit waarmee ze onder alle omstandigheden aan de slag kunnen. Ik ben erg blij met een partner als Toolspecial.”
Sterker
Van den Brink en Coronel kijken allebei door de teleurstelling heen. Uitvallen was een klap, maar ook een les. “Wij hebben er veel van geleerd”, zegt Coronel. “Bovendien zijn we steeds verder met het data logging systeem, dat ons informatie over de auto levert. Daarmee kun je problemen voor zijn. We krijgen een signaal als de dynamo minder wattage levert of de injectie van brandstof in de motor minder wordt. Ook op die manier wordt ons team sterker. ‘Together we win’, is niet voor niets onze slogan. Toolspecial maakt daarvan onderdeel uit.”
“Dakar Rally is sleutelen”
En dan nog blijft de Dakar Rally een ‘roulette’, zegt Van den Brink. “Je kunt een lekke band krijgen door enorme keien in rivierbeddingen of door de hitte. De technici spelen daarop in door de juiste bandenspanning te zoeken, maar desondanks kun je op elk moment tegenslag krijgen. Tegelijkertijd is dat nou net dé charme van de Dakar Rally.”
Mijngrossier.nl verkoopt gereedschap van Toolspecial ook online. Topmerken als Hazet, Kraftwerk, Compac en CTEK worden binnen dit concept verkocht, maar ook het eigen label FIX. www.toolspecial.nl