The Carbage Run: het verslag

25 juli 2011 ging The Carbage Run van start. The Carbage Run heeft de laatste jaren faam gemaakt als vijfdaags autoavontuur dwars door Europa in een auto met een dagwaarde van maximaal € 500,-. Meedoen aan de run is duidelijk veel belangrijker dan winnen. Lol maken en fantastische routes rijden staan volgens de organisatie centraal. Valvoline sponsort tijdens deze editie van de Carbage Run 3 teams bestaande uit fanatieke autoliefhebbers van Velba Automaterialen in Nijmegen.

carbagerun

 

Dag 1: De wegenwacht

De deelnemers begonnen fris aan de race van Hardenberg naar Kopenhagen maar na nog geen 30 km hadden de eerste auto’s al technische problemen of werden ze aangehouden door de politie. De wegenwacht heeft het uiteindelijk erg druk gehad om de fraai uitgedoste barrels weer van de vluchtstrook te krijgen. Tijdens de rit moesten de deelnemers ook opdrachten uitvoeren onderweg. Het eerste stuk door Nederland ging iedereen nog snel achter de laptop en smartphone: op zoek naar de locaties van de vijf dagopdrachten. Zo werd er uiteindelijk rustig van plek naar plek gereden, niet wetende dat er een urenlange file was bij Hamburg die voor een enorme vertraging zorgde. Als hoogtepunt moest er voor één opdracht een foto worden gemaakt van de enorme villa van Dieter Bohlen, de oprichter en zanger van de 80’s-band Modern Talking. De meeste deelnemers kwamen uiteindelijke pas laat in de avond aan in Kopenhagen.

Dag 2: Bossen, meren en pissebedden

Dinsdagochtend ging de wekker vroeg in de ochtend. Even snel douchen, een stevig ontbijt en daarna op naar de start van de tweede dag. Dit verliep echter niet voor iedereen vlekkeloos. Een aantal auto’s waren bekeurd omdat zij verkeerd geparkeerd stonden. Vele deelnemers moesten sleutelen aan de auto of banden wisselen. Daarna was het hopen dat de auto zou starten en de deelnemers konden vertrekken richting Vänersborg. Ook de tweede dag waren er weer vijf opdrachten:

  • Maak een foto van één van de teamleden in een scouting outfit.
  • Neem een levende pissebed mee naar de finish.
  • Neem een jeneverbes mee naar de finish (vers geplukt).
  • Neem een brokje åmålgneisgraniet mee naar de finish.
  • Neem een ongeopend blikje bier mee naar de finish dat een temperatuur heeft van 7 graden celsius. Alles tussen 6 en 8 graden is winst, de temperatuurmeter van de organisatie heeft altijd gelijk.

Onderweg naar Vänersborg, rijdend door de bossen, werden de opdrachten door vrijwel iedereen goed volbracht. Een kleine regenbui kon de pret niet drukken, net als een lekke band of een motor-probleem, waardoor de auto weer in de berm belandden. ’s Avonds om 19.00 uur kwamen de meeste auto’s over de finish. De laatste opdracht, het blikje bier op de juiste tempratuur houden bleek een onmogelijke opdracht. Zelfs voor de teams die aangaven dat dit één van hun specialiteiten was.

Dag 3: Zweedse gezelligheid

De organisatie van de Carbage Run wees iedereen vanochtend op de strenge controle tussen Zweden en Noorwegen. “Doe rustig aan, geen geintjes en geen claxons” was het dringende advies. Na een geweldige rit door het Zweedse landschap was de verbazing dan ook groot dat er totaal geen controle was. Eenmaal in Noorwegen vonden velen het landschap nog mooier dan in Zweden. De organisatie had een fantastische route aangegeven door de bergen en langs meren, bijna crossend over een grindweg. Het voordeel van deze route was dat de deelnemers elkaar geregeld tegenkwamen. Dat betekende veel groeten, zwaaien, toeteren en kletsen onderweg. Al voor het binnen rijden van Noorwegen was het drama van Oslo het gesprek van de dag onder een groot deel van de deelnemers. Want hoe wordt er in een land in rouw gereageerd op deze “carnavalsoptocht”? De bezorgdheid bleek onnodig omdat de reacties van bewoners langs de route erg positief waren. Ook deze dag kregen de deelnemers vijf opdrachten:

  • Ga bij iemand thuis lunchen, bereid een lunch voor bij iemand thuis in de keuken en eet deze samen op met de bewoners. Maak hiervan foto’s.
  • Maak een foto van één van de teamleden in een zwembad bij iemand thuis. Openbare zwembaden zijn niet toegestaan.
  • Maak een foto van je auto bij iemand in de garage. De auto moet helemaal naar binnen. Openbare garages zijn niet toegestaan.
  • Verwissel de kleding met iemand van de lokale bevolking. Hij/zij in de jouwe en jij in de zijne.
  • Speel bij iemand thuis het spel Twister. Een van de teamleden moet met tenminste één iemand Twister spelen.

Het doel van deze dag was om de gezelligheid van Scandinavië te ontdekken. Dat is gelukt! Zo heeft men niet alleen genoten van de prachtige landschappen, maar ook de bevolking op een ludieke manier leren kennen.

Dag 4: Feestje

Tijdens de 4e etappe van de Carbage Run stond een lange dag op het programma. De meeste deelnemers waren daarom al vroeg uit de veren. Dit was niet voor niets, want volgens de organisatie zou dit ook gelijk de mooiste dag van de Carbage Run worden. Het eerste deel van de route ging over een onverharde weg dwars door de bergen. Een prachtige manier om de machtige bergen te zien, waar woeste rivieren en watervallen uit kwamen. In de bossen onderaan de bergen werden zelfs elanden gespot. Hierna konden de deelnemers beginnen met de vijf opdrachten;

  • Jullie gaan vieren dat de auto het zo goed heeft volgehouden. Blaas een condoom op met de uitlaat. Foto ter goedkeuring.
  • Een feestje zonder eten is waardeloos: bak een ei op je hete motorblok (zonder pan). Foto ter goedkeuring.
  • Een feestje zonder gasten is ook niet gezellig. Stop minimaal 10 mensen in je auto met de deuren dicht. Foto’s ter goedkeuring.
  • Na een feestje moet er opgeruimd worden. Een klus waar niemand zin in heeft maar het moet toch gebeuren. Wij zullen het wat aangenamer voor je maken: maak een foto van de auto terwijl die gewassen wordt door twee dames in bikini. Deze vrouwen mogen geen deelnemers zijn.
  • Na een feestje is het tijd om te relaxen: laat je auto pootjebaden. Maak een foto van de auto met 4 wielen in het water. Plassen door regen worden niet goedgekeurd. Bij twijfel of slecht zichtbare foto’s worden geen punten toegekend.

De opdrachten waren bedoeld om de auto in het zonnetje te zetten. Het is namelijk een hele prestatie als je auto, die niet meer dan € 500,- euro waard is, überhaupt nog kan rijden. De meeste opdrachten werden eenvoudig voltooid, maar de auto laten wassen door twee dames in bikini bleek wat moeilijker. Dat lag vooral aan het weer…

Dag 5: De finish

Vrijdag was de laatste dag van de Carbage Run. De route liep door de bergen (sommige bedekt met sneeuw) en langs prachtige meren. De auto’s scheurden over smalle bergweggetjes met haarspeldbochten, stijl de berg op en weer naar beneden. Het was voor de deelnemers een heerlijke rijervaring. Na meer dan een uur rijden kwamen de deelnemers aan bij de veerpont, waar een lange rij stond met vooral Carbage Run auto’s. Iedereen stapte uit met een brede lach vanwege de ongelofelijk mooie route die ze daarvoor hadden gereden. Geheel in Carbage Run stijl werden de speakers op vol vermogen gezet en was het gezellig bijpraten. Na een korte overtocht werd de reis weer voortgezet.

De Carbage Run kwam ook langs Utoya, waar zich op vrijdag 22 juli het vreselijke Noorse drama heeft afgespeeld. Het was voor de deelnemers erg indrukwekkend om deze plek te zien. Op de finishlocatie heerste aanvankelijk een bedrukte sfeer ondanks de tevredenheid over het behalen van de finish. Het feest was dan ook ingetogener dan tot een week geleden nog de bedoeling was. Zo waren er geen sirenes en bleven de claxons uit, precies zoals woensdag al was aangekondigd.

Meer informatie en foto’s van de Carbage Run vindt u op de facebook pagina van Valvoline.