Vervang hoofdveren altijd per paar. Tijdens en kort na de wintermaanden is er een verhoogde kans op het breken van de hoofdveren. Voorkom onnodige ongelukken en vervang hoofdveren altijd per paar!
In de periode nadat er flink met zout is gestrooid en lage temperaturen aan de orde van de dag waren, is extra aandacht voor de hoofdveren noodzakelijk. We worden nu namelijk geconfronteerd met twee tot driemaal zo veel gebroken veren als gedurende andere perioden van het jaar. De combinatie van vocht, vuil en strooizout zorgt voor een snellere slijtage van de hoofdveren. Deze combinatie samen met de lage temperaturen zorgt ervoor dat de hoofdveren een grotere kans hebben om te breken.
Visuele controle
Het is verstandig om de hoofdveren bij elke inspectiebeurt, vooral in deze periode van het jaar, preventief te controleren. Een gebroken veer heeft immers niet alleen invloed op het weggedrag en de remweg van een auto, een gebroken veer kan ook bijvoorbeeld een klapband veroorzaken, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Een grondige visuele inspectie om defecten op te sporen, is daarom noodzakelijk. Gebruik bijvoorbeeld een spiegel om ook de onderste winding van de veer goed te kunnen controleren. Soms moet je de veerschotel tijdens de inspectie ook even schoonmaken om een eventuele breuk op te kunnen sporen.
Vervangen per paar
Als een hoofdveer vervangen moet worden, wordt er streng geadviseerd om deze per paar te vervangen, zelfs wanneer de andere kant nog niet gebroken is. Eigenlijk precies dezelfde aanpak zoals bij schokdempers. Uit tests blijkt namelijk dat de levensduur van de nog ‘goede’ veer maximaal 15 procent meer bedraagt dan de veer die al gebroken is. Dit betekent simpelweg dat de ‘goede’ veer op korte termijn ook vervangen zal moeten worden. Dat is ook volstrekt logisch: de tweede veer heeft immers dezelfde belastingen doorstaan als de gebroken veer en zal ongeveer hetzelfde roestvormingspatroon tonen. Beide veren vervangen dus.
Weggedrag
Andere belangrijke redenen om de twee veren tegelijk te vervangen, is dat het monteren van slechts één nieuwe veer invloed heeft op het weggedrag van de auto. Een nieuwe veer heeft een andere veerkarakteristiek dan een veer die reeds gemonteerd is. De nieuwe veer is veel stugger, terwijl de veerweg van de oude door materiaalmoeheid geheel anders is. Hierdoor is het goed mogelijk dat de auto niet meer volledig recht staat. Bovendien heeft het gevolgen voor het voertuiggedrag: de auto heeft moeite met rechtuit rijden; bij heftig remmen trekt de auto scheef; en de auto wordt gevoeliger voor onder- en/of overstuur. Genoeg redenen om hoofdveren altijd per paar te vervangen.
Veren onder de loep
Hoofdverenfabrikant Suplex onderwerpt zijn veren regelmatig aan zware tests. Zo worden bij een levensduurtest gelijke veren in een testopstelling besproeid met een zoutoplossing om het corrosieproces op gang te brengen. Vervolgens worden de veren gelijk belast door meer dan 350.000 maal in- en uit te veren. Uit de resultaten van het Suplex-onderzoek blijkt dat de levensduur van gelijke hoofdveren ongeveer 11 procent van elkaar verschilt.