Dankzij kwaliteitsimpulsen en prijsvoordelen wint recycling en hergebruik van auto-onderdelen aan populariteit. ERA bewijst dat met gereviseerde stuurhuizen die het predicaat Beter dan Nieuw verdienen.
Het aandeel gerecyclede en hergebruikte autoonderdelen in Europa groeit. Dat geldt niet alleen voor de traditionele revisieproducten zoals startmotoren, dynamo’s en stuurhuizen, maar ook bijvoorbeeld voor homokineten en aircocompressoren. Door strengere wettelijke regels, belangrijke prijsvoordelen en uit milieuoverwegingen zijn meer onderdelenfabrikanten zich gaan toeleggen op re-manufacturing. Niet alleen in de aftermarket, maar ook in het OES-kanaal van de autofabrikanten duiken steeds meer gereviseerde onderdelen op. De revisie van onderdelen is werk voor echte specialisten. Dit geldt zeker voor de revisie van stuurhuizen. Bij stuurhuizenspecialist ERA Benelux spreekt men dan ook van ‘re-engineering’, omdat door vakkundige modificaties vaak een ‘beter dan nieuw’ product beschikbaar komt. De gereviseerde stuurhuizen en -pompen van ERA Benelux worden via ‘mijngrossier’ geleverd.
Specifieke kennis
De ‘reman’-activiteiten van ERA Benelux vinden plaats in het hart van Engeland, waar traditioneel veel revisiekennis en -ervaring verzameld is. Hoewel het reviseren van stuurhuizen in grote lijnen niet afwijkt van andere gerecyclede autoonderdelen, zijn er toch belangrijke verschillen. Het grootste verschil is dat er voor nagenoeg elk automodel een apart stuurhuis met specifieke eigenschappen ontwikkeld is. Dit vraagt om een flinke dosis ervaring en deskundigheid bij het reviseren. Verder is er bij stuurhuizen veelvuldig sprake van revisie van een hydraulisch systeem, wat ook om heel specifieke kennis en vaardigheden vraagt.
Een goede neus
Het probleem waar alle revisiebedrijven tegen aanlopen, is het verzamelen van het basismateriaal voor de revisie: het ruilmateriaal, de zogenaamde ‘core’. Bij stuurhuizen is het aanbod van ruilunits relatief klein: elk autotype heeft immers zijn eigen type stuurhuis, waardoor de aantallen klein zijn. Dat is vooral een probleem bij automodellen waar zich structureel problemen met het stuurhuis voordoen. Bovendien blijken vele ruilunits na inspectie onherstelbaar beschadigd, waardoor een revisie geen optie meer is. Een goede neus voor de juiste core is dus onontbeerlijk. Verder maken autofabrikanten zoals Mercedes het met technische foefjes steeds moeilijker om stuurhuizen te reviseren. Bij ERA kijken ze daar echter niet van op: zelfs stuurhuizen met modern gelaste zuigerelementen voldoen na een aanpak door de ERA-specialisten weer aan de OE-specificaties.
Lekkages
Zodra zich problemen met een (nieuw) type stuurhuis voordoen, zijn de specialisten van ERA er als de kippen bij om dit stuurhuis volgens het principe van ‘reverse engineering’ te ontleden. Bekende stuurhuisproblemen zijn bijvoorbeeld dat het stuur moeilijk terugkomt in de middenstand, het stuur schokt en trekt tijdens het draaien, er overmatige speling is, het stuur te zwaar draait, of dat er simpelweg te weinig bekrachtiging of slechts bekrachtiging aan één zijde is. Dankzij de ruime kennis en ervaring wordt de boosdoener van een defect vaak snel gelokaliseerd.
Pignonpakking
De meest voorkomende oorzaken van defecten zijn lekkages die veroorzaakt worden door lekkende pakkingen. Vooral de bovenste pignonpakking blijkt vaak lek. Bij een revisie wordt door ERA dan bijvoorbeeld een betere kwaliteit pakking gebruikt of een extra O-ring ingezet. Soms ligt de oorzaak van een defect ook bij materiaalmoeheid. Ford gebruikt bijvoorbeeld geen nikkel in het staal van zijn stuurhuizen. Hierdoor slijten deze sneller. De bewegende delen worden door ERA dan bijvoorbeeld voorzien van metalen hulzen die nagenoeg onverwoestbaar zijn. Dankzij deze aanpassingen en het gebruik van onderdelen die kwalitatief beter zijn dan de vervangen delen, kun je deze stuurhuizen het predicaat ‘beter dan nieuw’ geven.
Testen volgens OE
Het reviseren van een stuurhuis begint met een strenge selectie van de ‘core’. Na een grondige inspectie en selectie naar type worden de stuurhuizen grondig schoongemaakt. Vervolgens begint de demontage. Bruikbare onderdelen worden gescheiden van onbruikbare delen. ERA weet van alle stuurhuizen op voorhand welke onderdelen de eerste selectie zullen doorstaan en welke niet. Lagers en keerringen worden altijd vervangen. Na het ontmantelen, worden de aparte onderdelen nog eens gereinigd. Daarna worden de delen opgesplitst voor een individuele behandeling: sommige delen worden bijvoorbeeld geschuurd, andere nogmaals geïnspecteerd. Als alle onderdelen zijn gecheckt en binnen strenge toleranties vallen, kan de assemblage beginnen. Tijdens dit proces worden vele nieuwe onderdelen toegevoegd. Aan het eind van de assemblagelijn wordt elk ERA-stuurhuis afzonderlijk getest op een speciaal ontwikkelde testbank. Deze testopstelling toetst of de stuurhuizen voldoen aan de richtlijnen voor eerste montage. Hiervoor worden de stuurhuizen eerst maximaal onder druk gezet met lucht en vervolgens met hydraulische vloeistof. Als het licht op groen staat, rolt er een testrapport uit de testbank dat bij elk individueel stuurhuis wordt gevoegd.
Goed spoelen
Voor de monteur die een stuurhuis vervangt, is het van belang om te weten dat het hydraulische systeem na demontage en voor montage goed gespoeld dient te worden. In de praktijk blijkt dat dit nog al eens door tijdgebrek vergeten wordt, terwijl dit juist zo belangrijk is. In de leidingen bevinden zich immers vaak nog kleine (metalen) restdeeltjes, afkomstig uit het oude stuurhuis of de hydraulische pomp. Als er niet gespoeld wordt, komen deze deeltjes opnieuw in het systeem terecht, wat weer tot schade of lekkages kan leiden. Dat is ook de reden waarom de garantie op het nieuwe product vervalt als het systeem niet gespoeld wordt. Na montage moet het systeem nogmaals gespoeld worden om restanten, zoals de testolie, goed te kunnen verwijderen. Andere onderdelen zoals stuurbekrachtigingpomp en leidingen kunnen nog resten vloeistof van de oude olie bevatten. Het vervangen van de vloeistof is bovendien een goed moment om het eventueel aanwezige stuurbekrachtigingfilter te vervangen.