Sterke start met CTEK MXS 5.0

Het Duitse testinstituut GTÜ heeft onlangs acht acculaders getest. Testwinnaar met het predicaat ‘sehr empfehlenswert’ is de CTEK MXS 5.0.

ctek mxs 5 0

Korte ritjes en krachtige stroomverbruikers zoals achterruitverwarming en stoelverwarming zoeken de capaciteitsgrenzen van de accu op. Startproblemen zijn dan vaak het gevolg. Vooral tijdens koude winterdagen, wanneer de energiecentrale nog maar ongeveer de helft van zijn normale capaciteit levert. Veel problemen kunnen voorkomen worden door een accu vaker preventief met een moderne acculader te laden. Dit verhoogt de startzekerheid en ook de levensduur van de accu.

IUoU-laadmethode

Om de verzameling acculaders aan de tand te voelen, hebben de testers van het Duitse testinstituut GTÜ zich onder meer geconcentreerd op de manier waarop de verschillende laders laden en de accu vervolgens op spanning houden. De CTEK MXS 5.0 blijkt de IUoU-laadmethode het beste onder de knie te hebben: eerst laden met maximale spanning, vervolgens met een iets lager voltage op spanning brengen en daarna op spanning houden door druppelsgewijs te laden wanneer de spanning zakt. Uit de test blijkt verder dat de CTEK-lader als enige in de test over een zogenaamde regeneratiefunctie beschikt. Hiermee kunnen lood-zuuraccu’s die hun capaciteit en startvermogen verloren zijn, met een laadspanning van maximaal 15,8 volt weer op hun oorspronkelijke niveau gebracht worden. Daarnaast prijzen de testers van GTÜ de mogelijkheid van de CTEK-lader om te kiezen voor een apart programma voor AGM-accu’s, die met name gebruikt worden in auto’s met een start-stopsysteem en energieterugwinning. Verder kent de MXS 5.0 een bufferfunctie, die de boordspanning intact houdt wanneer een accu losgekoppeld wordt. Een handige functie: het voorkomt dat startonderbrekers en radiocodes na het vervangen van de accu opnieuw ingesteld moeten worden.

De testresultaten van het Duitse testinstituut GTÜ: (link)

gtu