Specifieke technische informatie over roetfilters in mijngrossier.nl

Uitlatenleverancier Romax Original stelt alle informatie over roetfilters via de autotechnische database AutoTools beschikbaar op mijngrossier.nl. Dit betekent dat nu eenvoudig op kenteken specifieke roetfilterinformatie per autotype te vinden is. Unieke informatie die onmisbaar is bij het oplossen van problemen met het roetfilter.

roetfilters-technische-informatie

Het is dagelijkse werkplaatspraktijk: een klant komt binnen met een brandend storingslampje van het roetfilter. De vraag rijst hoe krijg ik het lampje uit? En hoe lost de monteur tegelijkertijd het daadwerkelijke probleem voor de klant op? Goede technische informatie is op dat moment van essentieel belang. Romax Original heeft alle actuele technische informatie met betrekking tot roetfilters nu gebundeld via het autotechnische programma AutoTools binnen mijgrossier.nl. Direct te vinden onder het tabblad ‘Afstelgegevens’ bij ‘Brandstofsystemen’ en ‘Onderhoudsgegevens’.

Uiteraard is er een diepgaande uitleg over de functie en werking van het roetfilter, maar de technische informatie gaat verder. Er wordt bijvoorbeeld duidelijk gemaakt welke Eolys-vloeistof bij een specifiek autotype gebruikt moet worden. Dit wordt onder meer bepaald aan de hand van de ORG-nummers of de kleur van de tankring. Daarnaast is er een omvangrijke handleiding met betrekking tot roetfilterdiagnose. Hierin wordt duidelijk welke stappen doorlopen moeten worden, aangevuld met extra controlepunten bij of na het vervangen van een roetfilter.

Het roetfilter is onlosmakelijk verbonden met de moderne dieselmotor. Zonder roetfilter kan de dieselmotor niet meer voldoen aan de Euro V-norm, die sinds 2009 van kracht is. Het is dus noodzakelijk dat het roetfilter goed functioneert en gedurende de levensduur van de auto actief blijft. Een roetfilter reageert direct op de hoeveelheid roet die de motor produceert. Als een auto veel roet produceert, los je het probleem niet op door alleen het roetfilter te vervangen. Belangrijk is ook dat de monteur kijkt naar de oorzaak waarom een motor bovengemiddeld veel roet produceert en het filter daardoor verstopt raakt.

Naast technische oorzaken voor het ‘vollopen’ van een roetfilter speelt namelijk ook het gebruik van de auto een belangrijke rol. Een essentieel controlepunt dus voor de monteur. Moderne kleine dieselauto’s worden immers vaak ‘verkeerd’ gebruikt: de dieselmotor komt vrijwel nooit op bedrijfstemperatuur. Hierdoor loopt het roetfilter snel vol met roet en kan dan niet meer uit zichzelf genereren.

Romax Original voorziet met de uitgebreide technische informatie via mijngrossier.nl in de behoefte van de monteur, waar het al jaar en dag de behoefte voor de garage vervult met het grootste assortiment uitlaatsystemen in de Benelux.  Op dit moment kent Romax meer dan 160 referenties roetfilters. Elke maand komen hier nieuwe referenties bij, wat voor de garage betekent: keuze en beschikbaarheid.

Roetfilter vervangen?