In deze uitleg vindt u informatie over de problemen die u kunt tegenkomen bij het vervangen van het distributiesysteem en de waterpomp van de Volkswagen Polo III 1.4 16V
In het geval van dit distributiesysteem is het gebruik van momentsleutels van essentieel belang. Op de gok het aanhaalmoment voor de spanrollen kiezen, kan desastreuze gevolgen hebben! Volkswagen raadt aan de riem en spanrol elke 4 jaar te vervangen, ongeacht het aantal gereden kilometers en alle onderdelen van het distributiesysteem na te kijken elke 30.000kms. Dit geldt voor alle toepassingen hierna vermeld.
Voertuigmodellen – VKMC 01121-1
MERK | MODEL | MOTOR | MOTORCODE |
AUDI |
A2 (8Z0)
|
1.4 16V
|
AFK, AHW, AKQ, APE,
AQQ, ARR, AUA, AUB,
AXP, BCA, BBY, BBZ,
BKY, BUD, BXW,
CGAA, CGGB
|
SEAT |
ALTEA / ALTEA XL, AROSA, CORDOBA I / II, IBIZA III / IV / V, INCA (6K9),
LEON I / II, TOLEDO II, FABIA I / II
|
||
SKODA | OCTAVIA I / II, ROOMSTER | ||
VW | BORA, CADDY II / III, GOLF IV / V, GOLF PLUS, LUPO, NEW BEETLE, POLO III / IV |
Richtlijnen voor de montage van de VKMC 01121-1 distributieset voor Volkswagen Polo III 1.4 16V
1. Bereid de motor voor volgens de richtlijnen van de autofabrikant.
2. Verwijder de accessoirespanrol en riem. Raad uw klanten aan de riem en spanrol gelijktijdig te vervangen met de onderdelen van de distributie.
———————————————————————————————————————
3. Zorg ervoor dat de motor veilig wordt ondersteund, breng de krukas naar het BDP, waarbij u de inkepingen op het vliegwiel als geleider gebruikt.
4. Verwijder de bovenste distributiekap en breng het borggereedschap (T10016) aan op de nokkenastandwielen.
Let op: Het gereedschap zit pas vast als de lijnen op de handvaten uitgelijnd zijn.
5. Verwijder de krukaspoelie en breng de bout vervolgens weer aan met twee afdichtringen, verwijder de kap van het onderste distributiedeksel. Zorg ervoor dat de krukas op het BDP staat: de tand met de schuine kant moet op dezelfde hoogte liggen als de markering op de motor.
6. Draai de bevestigingsbout van de spanrollen los, draai de spanrollen linksom om de riemen te lossen.
Let op: Nokkenastandwielborggereedschappen moeten worden verwijderd om de buitenste riem te verwijderen. Zorg ervoor dat de timing in deze fase niet wordt verstoord!
7. Breng de borggereedschappen weer aan.
8. Monteer vervolgens de binnenste riem.
Let op: Zorg ervoor dat voor u de VKM 11124 spanrol aanbrengt, de afstelplaat in de positie ‘6 uur’ staat.
———————————————————————————————————————
9. Controleer of de nok in de opening van de motor zit. Draai vervolgens handmatig vast.
10. Draai met behulp van een inbussleutel de afstelplaat van de spanrol linksom, totdat de aanwijsnaald gelijk ligt met het onderste insteekeinde.
———————-
11. Haal vervolgens aan met een aanhaalmoment van 20 Nm.
———————————————————————————————————————
Tip: Gebruik een spiegeltje om de instelling te controleren terwijl u het aanhaalmoment toepast.
———————————————————————————————————————
12. Laat het koelsysteem leeglopen en verwijder de koelvloeistof. Reinig het contactvlak van de pomp en monteer de nieuwe VKPC 81407
Let op: Bij het vernieuwen van onderdelen van het koelsysteem moet u er ALTIJD voor zorgen dat de motor en radiateurs goed zijn doorgespoeld met schoon water. Achtergebleven aanslag, d.w.z: metaaldeeltjes, kalkafzetting, enz. kunnen de keramische afdichting in de nieuwe waterpomp ernstig beschadigen!
———————————————————————————————————————
13. Monteer de onderstaande VKM 21121 geleidingsrol en haal deze aan met een aanhaalmoment van 50 Nm.
14. Monteer vervolgens VKM 21120 en haal aan met een aanhaalmoment van 50 Nm.
———————-
15. Monteer de VKM 11120 spanrol en stel de spanrol af op de positie ’10 uur’.
———————-
Controleer of de ankerplaat op de juiste plek en stevig tegen het motorblok aan zit
———————————————————————————————————————
16. Verwijder voorzichtig de nokkenastandwielborggereedschappen en monteer de riem in onderstaande volgorde:
1) Waterpomp
2) Spanrol
3) Krukastandwiel
4) Grote geleidingsrol VKM 21120
5) Nokkenastandwiel
6) Breng op dit punt de borggereedschappen voor de nokkenastandwielen weer aan!
7) Monteer de riem op de VKM 21121 geleidingsrol
———————————————————————————————————————
17. Draai de riem vast door de afstelplaat rechtsom te draaien. | 18. Draai tot de aanwijsnaald op een lijn ligt met het insteekeinde op de ankerplaat. | 19. Haal vervolgens aan met een aanhaalmoment van 20 Nm. |
20. Verwijder alle borggereedschappen en draai de motor twee keer tot het BDP. Breng de borggereedschappen weer aan en controleer de instellingen van de spanrollen. Als de aanwijsnaalden niet in lijn liggen met de insteekeinden van de ankerplaat moet de procedure opnieuw worden uitgevoerd.
21. Monteer alle onderdelen in omgekeerde volgorde.
22. Vul het koelsysteem met nieuwe en correct voorgemengde koelvloeistof. Ontlucht het systeem conform de richtlijnen van de autofabrikant.
Het hulpaandrijvingssysteem
Voor dit voertuig, dat is uitgerust met airconditioning, biedt SKF een complete set (VKMA 31216) bestaande uit een riem (VKMV 6PK1076) en een spanrolset (VKM 31015). Controleer de dynamopoelie. Mocht deze zijn uitgerust met een dynamo-vrijloopwiel (FAP), dan moet dit worden gecontroleerd en vervangen. Een defect dynamo-vrijloopwiel kan voortijdige storingen in het hulpaandrijvingssysteem veroorzaken!
Zorg ervoor dat de borgopening schoon is; monteer de VKM 31015. Controleer of de spanrol niet scheef zit of in een onjuiste riemhoek is gemonteerd. Dit zorgt ervoor dat de spanrol kapot gaat! Haal vervolgens de spanrol aan met het door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmoment
Monteer de riem, verwijder de borgpen en draai de motor 2 keer om de spanning in het systeem te balanceren en controleer de uitlijning.