Het vervangen van remvloeistof is en blijft een aandachtspunt. Regelmatig verversen is zeer belangrijk.
De remvloeistof is wellicht het meest cruciale onderdeel van een remsysteem. De vloeistof brengt de remkracht over van de remcilinder naar de remmen, smeert de hydraulische componenten en beschermt tegen corrosie. Toch wordt dit hart van het remsysteem tijdens het onderhoud te vaak verwaarloosd. Het behoort soms tot de ‘vergeten’ onderdelen van een onderhoudsbeurt. Het is echter van groot belang om de vervangingstermijn strikt aan te houden. Remvloeistof is immers hygroscopisch of wateraantrekkend. Dit betekent dat ondanks dat remvloeistof zich in een gesloten systeem bevindt, de vloeistof toch vocht kan absorberen. Door de temperatuurverschillen aan de binnen- en buitenzijde van het remsysteem is er sprake van condensvorming. Te veel vocht in het systeem resulteert in een sponsig (verend) gevoel op het rempedaal.
Op tijd vervangen
Ook tijdens de controlebeurt bij het openen van het reservoir trekt de remvloeistof vocht aan. Hierdoor loopt de kwaliteit drastisch terug. Fabrikanten geven vaak als referentie op dat na één jaar ongeveer 2 procent vocht is opgenomen in de vloeistof. Na 18 maanden is dat opgelopen naar 3 procent, hetgeen de capaciteit van de vloeistof al met 25 procent vermindert. Het advies luidt dan ook om elke twee jaar of 24.000 km de remvloeistof te vervangen. Bij de meeste systemen kan hiervoor een standaard remontluchtingsapparaat gebruikt worden, waarbij de remvloeistofhoeveelheid en -interval die door de autofabrikant wordt voorgeschreven in acht genomen moet worden. Bij remsystemen met actieve functies als ABS, EDS of ESP ligt het iets anders. Het hydraulisch aggregaat van deze systemen heeft een secundair circuit dat met solenoïde kleppen wordt afgesloten en waarin een deel van de oude remvloeistof achterblijft. Daarom moeten de elektrische pomp en kleppen bij de remvloeistofwissel geactiveerd worden met een diagnoseapparaat. Hiermee kunnen ook meteen de remmen worden ontlucht.