Een aircosysteem vraagt regelmatig onderhoud om goed te blijven functioneren en om dure reparaties waar mogelijk te voorkomen.
In principe is het gesloten koelsysteem van de airco net zo betrouwbaar als dat van de koelkast thuis. Het verschil zit echter in het gebruik en het onderhoud. Een aircosysteem van een auto werkt niet continue en wordt door veel automobilisten in de winterperiode zelfs helemaal niet gebruikt. Bovendien is het aircosysteem van een auto niet 100 procent ‘dicht’ door het grote aantal koppelingen en aanpassingen van de compressor. Als het systeem niet actief is, wordt de olie intern niet voldoende verdeeld. Hierdoor zijn er meerdere plaatsen waar gas kan ontsnappen. Daarnaast worden de rubberslangen met de tijd poreus, koppelingen en compressoren minder gasdicht en kan de corrosie van aluminium delen lekkages aan leidingen en de warmtewisselaar veroorzaken.
Koelgas verdwijnt
Volgens cijfers van de autofabrikanten verliest elk aircosysteem jaarlijks ongeveer 10 tot 15 procent van het koelgas. Europese richtlijnen schrijven voor dat auto’s (geproduceerd na 01-01-2008) met één verdamper niet meer dan 40 gram koelgas per jaar mogen verliezen. Met twee verdampers is dat 60 gram. In praktijk betekent dit dat er elk jaar meer koelgas verdwijnt, de koelprestaties jaarlijks afnemen en een onderhoudsbeurt van het aircosysteem steeds dichterbij komt.
Voorbeeld uit de praktijk
Een praktijkvoorbeeld: een Opel Signum 2.8T (2008) met 180.000 km op de teller en een geregeld Climatronic aircosysteem meldt zich in de werkplaats. Klacht: onvoldoende koeling in het interieur en rare geluiden vanuit het motorcompartiment. Een snelle inspectie leerde dat de aircocompressor de metaalgeluiden veroorzaakt. Na afzuiging van het koelgas bleek er slechts 110 gram van de oorspronkelijke 670 gram over te zijn. Voor de aircosensor was er weliswaar nog voldoende koelgas aanwezig en werd het systeem opgestart, hoewel de koelprestaties ver onder de maat waren. In het voorjaar is dat nog geen opvallend probleem, maar in de warme zomermaanden valt het natuurlijk meteen op. Door het lage koelgasvolume werd de compressor onvoldoende gesmeerd, wat tot een extra geluidsproductie leidde. Zonder inspectie en ingreep zou de compressor het uiteindelijk hebben begeven.
Condensor lekt
Een nadere inspectie van het aircocircuit bracht een grote lekkage bij de condensorverbindingen aan het licht (foto 1). De condensor lekte wat aan de oppervlakte, wat het gevolg bleek te zijn van een kleine aanrijding (foto 2). Bij de Opel Signum werd een nieuwe condensor gemonteerd, een Nissens 94805, die oorspronkelijk is uitgerust met een filter/droger (foto 3 en 4). Tegelijkertijd werden nieuwe o-ringen, versterkt met staal, gemonteerd. De compressor werd opnieuw gevuld met olie en het systeem gevuld met de juiste hoeveelheid koelgas. Tot slot werd het systeem nagelopen op lekkages. Nadat het aircosysteem was opgestart, waren de geluiden waarover geklaagd werd niet meer aanwezig.
Regelmatig onderhoud
Dit praktijkvoorbeeld maakt maar weer eens duidelijk dat een aircosysteem regelmatig geïnspecteerd en onderhouden moet worden. Het advies luidt om dit om de twee à drie jaar te doen. Na kleine aanrijdingen is het raadzaam om de filter/droger te vervangen, omdat deze hygroscopisch is en in contact met water uit de lucht zijn werking snel verliest. Een goed functionerende filter/droger is van groot belang, omdat deze vocht uit het systeem filtert, ijsvorming in het interieur tegengaat en agressieve zuren, veroorzaakt door verontreinigingen in water, olie en koelgas, tegenhoudt. Wanneer grotere vervangingen op stapel staan, is het van belang om de juiste en duurzame warmtewisselaars, zoals Nissens condensors, te monteren. Voor sommige automodellen, zoals de Opel Astra G en H, levert Nissens condensors met een beschermende coating zodat deze beter bestand zijn tegen corrosie.
Producteigenschappen en weetjes Condensors met een beschermende coating Radiateuren met een oliekoeler zijn geschikt voor handbak en automaat
|