Onlangs zijn enkele autobedrijven tot Qualified Diesel Specialist benoemd. Onder hen Autobedrijf Harold Arendsen uit ’s-Heerenberg.
Er bestaat bij veel monteurs met betrekking tot reparaties aan dieselmotoren nogal wat koudwatervrees. Het wordt als te complex ervaren, waardoor klussen worden uitbesteed aan dieselspecialisten. Jammer, er gaat hierdoor veel omzet verloren. Het nieuwe garageconcept Qualified Diesel Specialist is een programma dat zich met onderdelen, trainingen en het juiste gereedschap richt op het laagdrempelig maken van dieselreparaties en het vergroten van de dieselkennis bij de garagist. Zodat meer dieselklussen in eigen huis kunnen worden opgelost.
Investeren in de werkplaats
Autobedrijf Harold Arendsen behoort tot eerste autobedrijven in Nederland die zich Qualified Diesel Specialist mag noemen. Eigenaar Harold Arendsen valt meteen met de deur in huis: “Ik moet eerlijk zijn: ik weet nog niet of we als Qualified Diesel Specialist meer werkplaatsomzet op dieselgebied zullen maken. Het concept is nog relatief jong. Bovendien is zo’n 30 procent van alle auto’s die nu bij ons op de brug staat al een diesel. Ik weet niet of daar nog veel groei in zit. De toekomst zal het uitwijzen. Belangrijk is dat onze monteurs goed opgeleid zijn en uitstekend met dieselmotoren uit de voeten kunnen.” Arendsen vervolgt: “Ik ben een sterk voorstander van nieuwe initiatieven als het gaat om investeringen in de werkplaats. Vooral op het gebied van service en kennis. Als wij als Qualified Diesel Specialist een klant nog beter van dienst kunnen zijn, is dat een direct pluspunt. Daarnaast is het natuurlijk heel aantrekkelijk dat je als Qualified Diesel Specialist kunt terugvallen op technische ondersteuning. Belangrijk is ook dat je voor bepaalde autotype gebonden klussen via de grossier speciaalgereedschap kunt lenen en onderdelen die een klacht niet verhelpen kosteloos kunt retourneren bij de grossier.”
Universelen zijn bang
Dat Harold Arendsen ‘investeren in de werkplaats’ serieus neemt, blijkt ook uit zijn plannen om begin volgend jaar een aanbouw te realiseren, waardoor de werkplaats met 200 m2 groeit. “De monteurs krijgen dan meer ruimte om een klus te klaren en dat te doen waar we goed in zijn: reparatie en onderhoud van meerdere automerken.” Arendsen was voordat hij in 2001 zijn eigen bedrijf startte jarenlang werkzaam in verschillende functies bij een merkdealer. Hij heeft een uitgesproken mening over het universele autobedrijf. “Universele autobedrijven zijn vaak te bang: zij durven niet commercieel te zijn”, aldus Harold Arendsen. “Als de remblokken of de profieldiepte van banden tegen het minimum aanzitten, mag je best tegen een klant zeggen dat het verstandig is deze nu te vervangen. Doe je dit niet, zit de klant even later bij een fitter met een kop koffie en jij zonder extra omzet.” De ’s-Heerenberger beklemtoont: “Je mag als universeel ook best wel eens benadrukken dat jij de echte specialist op het gebied van reparatie bent. Daar hebben we als universelen de kennis voor in huis. En daar investeren we ook in. Een merkdealer beperkt zich feitelijk tot het vervangen van onderdelen, maar weet dit wel goed te verkopen. Daarom is een concept als Qualified Diesel Specialist ook zo belangrijk: je profileert je andermaal als een echte specialist.”
Storingen
Een rondgang door de werkplaats van Autobedrijf Harold Arendsen leert dat de dieselstoringen in ’s-Heerenberg niet afwijken van andere autobedrijven. Veelvoorkomende problemen worden veroorzaakt door verstuivers en vervuiling en roetvorming in de motoren. Zo zijn verstopte injectoren, roetfilters, brandstoffilters en EGR-kleppen een terugkerende bron van problemen. Harold Arendsen: “Vroeger gingen dieselmotoren probleemloos honderdduizenden kilometers mee. Tegenwoordig zijn (deel-)revisies tussen 100.000 en 200.000 kilometer geen uitzondering. Dat komt niet doordat de moderne diesels kwalitatief minder zijn. De techniek wordt gewoon zwaarder belast en door de complexe emissiesystemen en elektronica zijn de foutmarges kleiner geworden. Daardoor wordt de techniek gevoeliger en kunnen eerder storingen optreden. Werk aan de winkel dus voor de Qualified Diesel Specialist.”
Dieselkennis vergroten
De eigenaar van het ’s-Heerenbergse autobedrijf onderstreept dat kennis en (bij)scholing, zeker op het gebied van dieselmotoren, voor elke monteur een must is. “Als professionele, moderne monteur kun je niet volstaan met het uitlezen van storingen. Je moet een stap verder: je moet de oorzaak van een storing kunnen achterhalen. Hoe sluit je bepaalde componenten uit en waar meet je welke signalen? Dan moet je kennis en inzicht hebben in de diverse dieselsystemen. Hoe zit het met bijvoorbeeld met de hogedruk opbouw en regeling bij eerste generatie common-railsystemen? En die van de derde en vierde generatie? Heb je kennis van de werking en diagnose van piëzo gestuurde injectoren? Wat weet je van moderne uitlaatgasreiniging door middel van roetfiltersystemen of actieve en passieve NOx-reductiesystemen? Het is onze ervaring dat je met trainingen, zoals de Qualified Diesel Specialist-trainingen, je dieselkennis vergroot. Je kunt nu de juiste diagnoses stellen en dieselreparaties zelf uitvoeren. Dit betekent meer werkplaatstraffic en dus meer omzet.”
Ook Qualified Diesel Specialist worden?
Wil je graag deelnemen aan EasyDiesel, profiteren van de voordelen en Qualified Diesel Specialist worden? Een slim besluit, want dat betekent meer kennis en meer klanten in je werkplaats. Deelname is eenvoudig. EasyDiesel is een laagdrempelig programma en hanteert geen instaptarieven of contributie. Om de kwaliteit hoog te houden gelden er natuurlijk wel een aantal voorwaarden. Vraag je EasyDiesel-grossier naar de mogelijkheden om Qualified Diesel Specialist te worden.
Er is nu ook de mogelijkheid om deze training met uw mijngrossier.nl-punten te boeken: ga naar training.