Purflux: voor het hele Europese wagenpark

Het gebruik van filters ligt bij veel monteurs vaak ‘gevoelig’. Van oudsher is er een sterke voorkeur voor een bepaald filtermerk bij een specifiek automerk. Dat is niet meer nodig, bewijst filterfabrikant Purflux. De ‘Fransen’ leveren bijvoorbeeld voor eerste montage het oliefilter van de nieuwe VW Polo.

pruflux filters

Veel monteurs hebben een voorkeur om Duitse auto’s te voorzien van Duitse filters, Franse auto’s van Franse filters en Japanse filters te monteren op Japanse auto’s. In het verleden kon je deze voorkeur goed verklaren, doordat de ‘nationale’ filterfabrikanten kind aan huis waren bij de ‘eigen’ automerken. Tegenwoordig is dat idee volledig achterhaald. Internationale samenwerking vormt vaak de leidraad bij het ontwikkelen van nieuwe automodellen en technische innovaties. Daarom is het ook niet vreemd dat de nieuwe Euro 6-compatibele 1.4 liter 3-cilinder turbodiesel van de ‘Duitse’ VW Polo standaard geleverd wordt met een ‘Frans’ Purflux-oliefilter. Ook voor de vervangingsmarkt vervagen de grenzen letterlijk. Je wilt in eerste instantie eerstemontagekwaliteit monteren. Topkwaliteit met een uitstekende pasvorm en perfecte filterkwaliteiten.

Top tien

Natuurlijk kun je niet ontkennen dat Mahle goede relaties onderhoud met de Duitse auto-industrie, net zoals Purflux dat doet met Franse autofabrikanten. Maar net zoals in Europa grenzen vervagen tussen landen, vervagen de banden tussen van oorsprong nationale fabrikanten. Hoewel Purflux van oorsprong Frans is, zijn Purflux-filters niet exclusief ‘Frans’. Purflux biedt voor het hele Europese wagenpark een volledig assortiment olie-, lucht-, brandstof- en interieurfilters. Dat blijkt onder meer uit het feit dat Purflux veel OEM- en OES-referenties voor Duitse automerken biedt. Sterker nog: de moedermaatschappij van Purflux, de Sogefi Groep, levert aan acht van de tien best verkochte automodellen in Europa auto-onderdelen, zoals olie-, lucht- en interieurfilters. Natuurlijk voor de Peugeot 208 en Renault Clio, maar ook voor de Opel Corsa en Astra, de Ford Focus en Fiësta en bijvoorbeeld de Nissan Qashqai.

Diesel3Tech™-technologie

Purflux is een echte OE-fabrikant, die van zich doet spreken door de introductie innovatieve technieken. Een mooi voorbeeld is de gepatenteerde Diesel3Tech™-technologie, die bij de dieselfilters van steeds meer automodellen te vinden is. Na ruim drie jaar test- en ontwikkelingswerk introduceerde Purflux eind 2009 de eerste filters met de gepatenteerde Diesel3Tech™-technologie. Deze technologie is geschikt voor gebruik van alle soorten dieselbrandstoffen verkrijgbaar in de Europese markt. De geavanceerde brandstoffilters van Purflux zijn buitengewoon efficiënt, omdat zij in één filterelement drie verschillende filtermaterialen verenigen. De eerste laag filtermateriaal verspert grote vuil- en waterdeeltjes de toegang tot binnendringen in de motor. De tweede laag filtert de hardnekkige vuildeeltjes en gomdeeltjes. Deze gomdeeltjes met een rubberachtige structuur ontstaan tijdens het filterproces in de eerste laag van het filter. Zonder de juiste maatregelen verstoppen deze deeltjes de injectoren. Met alle gevolgen van dien. De derde en laatste laag filtermateriaal garandeert dat minimaal 95 procent van de waterdeeltjes in de brandstof achterblijft in het brandstoffilter. Met name de hoge mate van waterafscheiding verkleint het risico op schade van de onder hoge druk werkende inspuitsystemen. Filters met deze unieke technologie streven vaak zelfs het originele filter voorbij in efficiëntie, capaciteit en duurzaamheid. Dit type filter wordt dan ook in toenemende mate gebruikt als eerste montage.