Remsystemen zijn in de loop der jaren ingewikkelder geworden en hebben het steeds zwaarder gekregen. De elektrisch bediende handrem is inmiddels algemeen goed geworden en zaken als anti blokkeer-, tractie- en stabiliteitscontrolesystemen zorgen voor extra slijtage. Wil je als garagebedrijf een nog goede remservice kunnen geven dan is, naast een gedegen technische kennis, ook het juiste gereedschap een must. Toolspecial volgt een reparatie waarbij beiden noodzakelijk zijn.
We zijn op bezoek bij John Weijs Autoservice in America (L). Daar staat een Kia Picanto met remproblemen op de brug. De auto is van 2005 en de klacht van de eigenaar is dat, tijdens lange ritten, de rem rechtsvoor aanloopt en heet wordt. Voor deze klus gebruikt John het Laser terugstelgereedschap (art. Z-5668) van Toolspecial. Dit is voor de meeste voertuigen geschikt vanwege de verstelbare adapter. Tevens is er een losse adapter verkrijgbaar voor auto’s met een elektrisch aangestuurde handrem. John is enthousiast over dit stuk gereedschap, omdat je met de spindel zowel links- als rechtsom zuigers kunt terugdraaien.
De Picanto
Na demontage van het rechtervoorwiel komt een stel tot het eind afgesleten remblokken tevoorschijn en een schijf die zo dun is, dat markering voor de minimumdikte niet meer te zien is. Als de remklauw eraf is, kan het terugstelgereedschap in actie komen. John draait de zuiger moeiteloos terug. ‘Het apparaat werkt prima en je drukt de zuiger er makkelijk mee terug. Maar wat ik een beetje mis, is het gevoel. Hoe vast zat de zuiger nu eigenlijk?’ Omdat het een rare klacht betreft zoekt John verder. Met een losgedraaide ontluchtingsnippel druk je de zuiger zo terug. Conclusie: hij zit niet vast. John had recent nog een remslang vervangen omdat hij dacht dat daar een verstopping zat. Daarna verdacht hij het stuurapparaat van het antiblokkeersysteem. Waarschijnlijk blijft daarin een klep hangen waardoor de remdruk rechtsvoor onvoldoende terugloopt bij een losgelaten rempedaal. Aangezien zo’n onderdeel aardig wat kost, besluit hij eerst op mijngrossier.nl te kijken of een dergelijke klacht bekend is. En jawel, onder het kopje ‘Modications’ wordt gesproken over vermogensvermindering en/of verminderde remwerking als gevolg van een defecte hoofdremcilinder. John duikt nog verder in dit probleem en ontdekt dat de klacht over het blijven hangen van de remmen zowel rechtsvoor als linksachter voorkomt. Het is duidelijk dat zeer recent de remcilinder linksachter is vervangen. Dat maakt het plaatje en de diagnose compleet. John bestelt de hoofdremcilinder.
Juiste werkwijze
Nu de hoofdremcilinder is vervangen, kan het afmonteren beginnen. Eerst de wielnaaf opschuren zodat de nieuwe remschijf goed aansluit. Dat voorkomt trillingen. De nieuwe schijven worden ontvet met remreiniger en de remzadelhouders ontroest. ‘Als er nieuwe bevestigingsmaterialen bij de blokken zitten, gebruik ik die uiteraard. Maar soms worden ze er niet bijgeleverd of zijn ze zelfs niet los leverbaar’ legt John uit. In principe monteert John gewone remschijven en maar zelden high carbon of gecoate. ‘Ik zit in een segment waar elke Euro voor de klant telt’ is zijn verklaring. Intussen werkt hij verder. ‘Voordat ik de blokken monteer haal ik altijd met een vijl overtollige lak weg van de delen waarop de blokken schuiven. Dat voorkomt vastzittende remblokken’. Geheel toevallig staat er net een Opel Zafira binnen voor een APK. Bij die auto is aan het slijtagepatroon van de blokken goed te zien wat er gebeurt als een blok niet vrij kan schuiven. Aan de naaf en op de glijpunten van de remblokken smeert John keramisch vet. ‘Kopervet kan in sommige gevallen negatief werken op de sensor van het abs. Om alle risico’s uit te sluiten, gebruik ik uitsluitend nog keramisch vet’ legt hij uit. John heeft de diverse aanhaalkoppels voor ondermeer de remklauwhouders opgezocht. ‘Ik zet in principe alle bouten en moeren vast met de door de fabrikant opgegeven waarde. Daarmee voorkom je problemen. De waardes zoek ik op in AutoTools via mijngrossier.nl.’ John houdt van goed gereedschap en heeft het meest gangbare zelf in huis. Dus ook diverse Hazet momentsleutels. Daarvan heeft hij er bij deze klus twee verschillende van nodig.
OBD aansluiting nodig
Nu het systeem is afgemonteerd, kan worden begonnen met het vullen en ontluchten van het hydraulische circuit. Bij auto’s zonder elektrische handrem en/of abs is dat nog steeds makkelijk, maar zelfs bij een vrij simpele auto als deze Kia Picanto ontkom je niet meer aan speciale apparatuur. Nadat het remvloeistof vulapparaat is aangesloten moet de Picanto via de OBD stekker met John’s testapparatuur worden verbonden. Dat gaat draadloos via Bluetooth. Die OBD stekker heb je volgens John trouwens ook nodig als je een elektrisch bediende handrem moet lossen. Het systeem leidt je door de hele procedure heen. Opvallend is het feit dat je bij de Picanto, voordat je een ontluchtingsnippel opent, eerst op de rem moet trappen. Pas daarna kun je gaan ontluchten. Als de reparatie is voltooid, volgt een proefrit. De remmen werken prima, maar John controleert voor alle zekerheid nog even of de zuiger rechtsvoor gangbaar is. Dat blijkt het geval te zijn, dus kan hij de auto met een gerust hart weer aan de eigenaar afleveren.