Ook met EPB uit de voeten

Steeds meer auto’s zijn uitgerust met een elektronische handrem. Het vervangen van de remblokken is eenvoudiger dan menigeen denkt.

EPB_TRW


In de praktijk blijkt er nogal wat koudwatervrees te bestaan als de remblokken van een auto met elektronische parkeerrem (EPB) vervangen moeten worden. Dat komt voornamelijk doordat het wisselen van deze remblokken alleen met behulp van diagnose-equipement kan plaatsvinden. Voor het vervangen van de remblokken volstaat echter al een simpel diagnoseapparaat. Hiermee worden de handrem ontgrendeld en de remklauwen automatisch gedeactiveerd, zodat de remblokken zonder problemen vervangen kunnen worden. Net alsof het een systeem zonder EPB betreft.

Voordelen EPB

De EPB is de elektronische opvolger van de mechanische parkeerrem. Het EPB-systeem bestaat uit een ECU, speciale remklauwen, per remklauw een actuator en een bedieningstoets op de middenconsole van de auto. Bij de bediening van de EPB drijft de elektronische actuator een spindel aan, welke in de remzuiger is geïntegreerd. Via de spindel wordt de remzuiger richting de remblokken bewogen en worden de remmen bediend. De EPB biedt tal van voordelen. De parkeerrem doet bijvoorbeeld dienst als wegrijhulp; het wegrijden op een helling is nu een peulenschil en maakt de ouderwetse ‘hellingproef’ overbodig. Daarnaast voldoet de EPB veel beter dan zijn mechanische voorganger als noodremsysteem, waarbij ABS en ESP actief blijven.

Meer ruimte

De EPB biedt de automobilist echter nog meer voordelen. De bedieningtoets is gemakkelijker en vraagt minder kracht dan de conventionele hendel tussen de voorstoelen. Vergeten om de parkeerrem in te schakelen? Geen probleem, aangezien de EPB automatisch bekrachtigd wordt op het moment dat het portier van de bestuurder wordt geopend of de motor wordt uitgezet. Het afscheid van de traditionele kabel betekent tevens het einde van problemen zoals een vastgevroren handrem of een gebroken remkabel. Bovendien biedt het kabelloze systeem de autofabrikanten ook letterlijk meer ruimte op het gebied van de ergonomie en het ontwerp van het interieur, dankzij het ontbreken van kabels en de veel ruimte in beslag nemende handremhendel. De EPB kan daarnaast onderdeel uitmaken van de maatregelen van de autofabrikant om diefstal van de auto tegen te gaan. Verder maakt de integratie van de EPB in het elektronische systeem van de auto meerdere vormen van communicatie mogelijk met andere (veiligheids)systemen, zoals ESP.

Remblokken wisselen

Het verwisselen van remblokken van een auto voorzien van een EPB kan niet zonder een diagnoseapparaat. Met dit apparaat worden de remzuigers voorafgaande aan het vervangen van de remblokken naar buiten (van de remschijf af) verplaatst. Dit gebeurt door de spindels te bedienen, na een commando van het diagnoseapparaat. Door het verrichten van enkele simpele handelingen worden de handrem ontgrendeld en de remklauwen gedeactiveerd. Hoe? We volgen het proces in vogelvlucht met behulp van de MaxScan OEEPB, de speciale servicetool voor elektronisch (hand-)remgereedschap. Na het aansluiten van het  serviceapparaat met de Data Link Connector (DLC) van het voertuig wordt deopdracht “Remblokken vervangen” verstuurd naar de controlemodule. De controle-unit zet vervolgens automatisch de remblokken open. Wanneer de remblokken compleet open zijn, blijft het OFF LED-lampje op het apparaat constant branden. De remblokken kunnen vervangen worden. Wanneer dit gedaan is, moet er op de ON-toets van het apparaat gedrukt worden om de opdracht “Remblokken dicht” naar de controlemodule te sturen. Als de remblokken weer compleet dicht zijn, brandt het ON LED-lampje constant. Het serviceapparaat stuurt vervolgens een opdracht om de foutcodes te wissen in de controlemodule en scant opnieuw naar nieuwe foutcodes. Als deze er niet zijn, kan het contact weer aangezet worden en functioneert de EPB weer naar behoren.

EPB-remtangen

Naast de remblokken moet soms ook de remtang van een EPB-systeem vervangen worden. De grossiers leveren hiervoor een ruim assortiment remtangen van OE-leverancier TRW. Remdelenfabrikant TRW is als bedenker van het EPB-systeem een duidelijke trendsetter op het gebied van de elektronische parkeerrem. Wat voor velen nog slechts een simpele druk op de knop is, heeft vele tienduizenden manuren aan technisch onderzoek en ontwikkeling gekost. Dit heeft geresulteerd in een geavanceerde, elektronisch gestuurde remtang met een geïntegreerde motor: TRW’s remtang Colette. Deze knowhow en ervaring van TRW wordt door steeds meer autofabrikanten voor eerste montage ingezet in een groeiend aantal automodellen. Tegelijkertijd is dit bijzondere type remtang met een groeiend aantal referenties in de vervangingsmarkt verkrijgbaar. Uw grossier levert de TRW-remtangen al voor onder meer de Audi A6, S6 en A8, de Renault Megane en Scenic en de Volkswagen Passat en Tiguan. Niet alleen de EPB remtang, maar natuurlijk alle remtangen zijn terug te vinden via de bestelsite mijngrossier.nl.