Olieweetjes van Valvoline

Valvoline_SynPowerNieuwe viscositeiten motorolie

Autofabrikanten in Europa en de VS proberen al jaren te voldoen aan de vaak strenge milieueisen van de diverse overheden. Dit wordt bereikt door nieuwe motorconstructies, nieuwe uitlaatsystemen, maar ook met andere brandstoffen en smeerolie. In de Verenigde Staten is het gebruik van dunne oliën zoals de SAE 0W-20 en 5W-20 meer gangbaar dan bij ons in Europa. Op beperkte schaal worden deze oliën aanbevolen in een aantal modellen van Ford, Honda, Toyota, Mazda, Mitsubishi en Chrysler. De synthetische motorolie met het speciale additievenpakket zorgt voor een zo laag mogelijke wrijving en een optimale koeling van de motor door de snelle doorstroming. Hierdoor ontstaat een zekere mate van brandstofbesparing. Deze besparing moet echter niet overdreven worden. Het verbeterde additievensysteem zorgt er voor dat de motorolie, ondanks de zeer dunne oliefilm, toch langdurig bescherming geeft aan de motor. Zelfs bij verlengde olieverversingstermijnen.

Niche

Een feit is wel dat deze dunne oliën vooralsnog alleen worden aanbevolen voor lichtere typen personenauto’s. Honda raadt het gebruik van 0W-20-motorolie zelfs af bij het trekken van zware aanhangers. Toch zal deze trend naar steeds dunnere oliën gemeengoed worden, ook in Europa. De eerste tekenen hiervan worden al zichtbaar bij de aanbeveling van 0W-20-oliën voor enkele modellen van Honda en Subaru. Voor de oliemaatschappijen zullen dergelijk producten voorlopig echter nog een zogenaamd nicheproduct blijven.

ACEA C4 motorolie

De ACEA-oliespecificaties vormen de basis kwaliteitsaanduidingen en fabricagevoorschriften waarop elke zichzelf respecterende Europese oliemaatschappij zich richt. De ACEA A-oliën zijn bedoeld voor benzinemotoren, B-oliën voor dieselmotoren en de C-oliën voor beide, maar vooral gericht op het beschermen van de roetfilters van lichte dieselmotoren. Op dit moment zijn er vier typen C-oliën, namelijk C1, C2, C3, en C4. Deze oliën verschillen onderling in viscositeit, het additievenaandeel en het sulfaatas-getal (de hoeveelheid as die vrijkomt bij verbranding). ACEA C4 is er als laatste bijgekomen. Deze specificatie is vooral ontwikkeld voor de smering van de Renault Laguna III, maar langzaamaan breidt deze aanbeveling zich uit naar andere modellen. De C4-specificatie is bedoeld als motorolie voor personenauto’s met een katalysator en roetfilter, die een olie nodig hebben met een zeer laag asgetal om zodoende het roetfilter een langer leven te bezorgen. Renault heeft er een eigen fabrieksspecificatie aan gegeven: Renault RN0720. Andere automerken die dit soort oliën voor sommige van hun modellen aanbevelen, zijn onder meer Nissan en Suzuki. Het gaat dan bijvoorbeeld om modellen zoals de Nissan Cube en de Suzuki Grand Vitara.

Weetje

Wist u dat SAE 0W-20-olie wordt geadviseerd bij de meeste hybrideauto’s?