Olie is een cruciaal slijtagedeel

Moderne automotoren zijn gecompliceerde machines, waarvoor vaak speciale motorolie is ontwikkeld. Als Valvoline Service Centre zorgt Bosch Car Service Schipper dat elke auto de juiste olieservice krijgt.

valvoline jan lijnema

Wanneer je als universeelgarage onderhoud aan auto’s wil doen, heb je veel verschillende soorten motorolie nodig. Dat was een van de redenen voor Jan Lijnema van Bosch Car Service Schipper om Valvoline Service Centre te worden: “Autofabrikanten moeten tegenwoordig van alles verzinnen om auto’s schoon en zuinig te krijgen. Er worden per merk of per motorblok speciale oliën ontwikkeld om hun constructies heel te houden. Universele olie bestaat niet meer, als je een goedkope of zelfs de verkeerde “dure” olie in een motor gooit, gaat het blok kapot, of de katalysator of het roet lter geeft de geest. Het is belangrijk dat je naar het juiste goedkeuringsnummer van een olie kijkt. Ik heb wel twaalf verschillende soorten motorolie op voorraad. Ik heb zelfs meerdere soorten 5W30 en 5W40 in bulk. De dope-pakketten verschillen”, aldus Lijnema. “Je moet de juiste olie kiezen. Je hebt dan een leverancier nodig die zowel kwaliteit als een brede marktdekking heeft.”

Kwaliteit

De keuze voor Valvoline was voor Lijnema een logische stap: “Valvoline biedt zowel kwaliteit als continuïteit”, stelt Lijnema. “Mijn grossier levert Valvoline en bracht me met een vertegenwoordiger in contact. Het klikte en ik ben Valvoline Service Centre geworden. Een
goede zet, want Valvoline biedt naast goede producten ook uitstekende ondersteuning als
je problemen hebt. Al hoef ik daar maar zelden gebruik van te maken, want als je kwaliteit
levert en duidelijk bent tegen de klanten, dan heb je geen problemen”, lacht Lijnema, die zelf ooit als monteur bij het bedrijf is begonnen. Vijftien jaar geleden werd hij mede-eigenaar van het bedrijf en ging alleen verder toen Schipper zelf met pensioen ging. De Groningse no-nonsense-mentaliteit is echter gebleven. Eén van de redenen dat de klantenkring zich tot ver in de omtrek heeft uitgebreid: “Bij ons zit het rijklaar maken van de auto in de aanschafprijs. Wij hebben geen meeneemprijs, geen extra garantietoeslag, geen aflveringskosten. Ik geef een reële inruilprijs, zonder gegoochel met wel-of-geen inruilkorting. Helder en duidelijk. En dat wordt gewaardeerd.”

A-kwaliteit

Ook in het onderhoud van auto’s is Lijnema helder en duidelijk: “Een klant moet er vanuit kunnen gaan dat zijn auto goed onderhoud krijgt. Rotzooi kan ik me niet permitteren. Daarom werken we alleen met A-kwaliteit onderdelen. Ook vind ik de communicatie met de klant belangrijk. We hebben korte lijnen en zijn laagdrempelig. Ik neem in 95% van de gevallen zelf de telefoon aan, mensen mo- gen ook in de werkplaats kijken. Ik heb geen geheimen”, aldus Lijnema, die daardoor ook helder met de klant over het onderhoud kan overleggen. En dat is met de huidige stand van de techniek nodig, zeker niet als het over olie gaat: “je moet de klant soms bijvoorbeeld uitleggen hoe jouw olie verschilt van de universele olie bij de supermarkt.”

Onderhoudsinterval

Een van de belangrijke overlegpunten met de klant is het onderhoudsinterval: “De huidige intervallen zijn bedacht voor de leasemaatschappijen, maar voor gewone mensen zijn die intervallen te groot. De olie raakt verdund met benzine en veroudert. Je ziet het vaak als je de olie aftapt, de olie is niet zwart, maar vies bruin. De auto lijdt daaronder. Als dorpsgarage ken je je klanten, je weet hoe ze rijden. En dus overleg je met klanten die minder rijden of het beter is om tussendoor olie te verversen. Uiteraard is dat prettig voor de omzet, want olie is voor de werkplaats toch een goede money maker, er zit een goede marge op. Maar het heeft ook als voordeel dat je een extra contactmoment hebt, waarop je de auto even na kunt lopen. Dat levert vaak extra werk op en zorgt dat de klant in een fijnere, veiligere auto rijdt. Bovendien spaart het hem ook nog geld, omdat je sommige onderdelen weer wat langer kunt laten zitten. Het maakt uit of een remblok nog 15.000 of 30.000 km mee moet gaan”

diagnose stellen

Meer dan olie alleen

Al met al is Jan Lijnema zeer tevreden over zijn beslissing Valvoline Service Centre te worden: “Het gaat verder dan olie alleen. Ze bieden inkoopvoordelen, zorgen voor banners en informatie-avonden. Belangrijk, want olie begint een ingewikkelde materie te worden. Mijn monteurs zullen straks ook zeker aan de trainingen deelnemen die Valvoline gaat organiseren. Verder is Valvoline erg doordacht in de details. Ik geef klanten bijvoorbeeld altijd een liter olie mee voor de vakantie. Dan hebben ze de juiste olie, als er bijgevuld moet worden. Valvoline levert daarvoor mooie transporttasjes, met handschoenen, een doekje, een trechtertje en klittenband waarmee het tasje aan de bekleding blijft zitten. Dat is gewoon af, daar scoor je mee bij de klant. Verder zijn ze sterk in relatiegeschenken, daar maak ik geregeld goede klanten blij mee. En natuurlijk hebben ze nog veel meer producten die ik ook zelf in de werkplaats gebruik: ruitensproeiervloeistof, tectyl en brandstoftoevoegingen. Die toevoegingen gebruik ik geregeld, daar haal je goede resultaten mee. Ook handig is de Valvoline app op mijn telefoon, waarmee ik precies kan zien hoe het met de voorraad gesteld is. Dat is het mooie van Valvoline, het is veel meer dan olie alleen…”

valvoline

Word Valvoline Service Center!

Als Valvoline Service Center maakt uw bedrijf deel uit van een groeiend Europees netwerk van onafhankelijke garagebedrijven. Het Valvoline Service Center-programma kan op maat aan de speci eke behoeften en vereisten van elk bedrijf worden aangepast. We bieden een omvangrijke operationele ondersteuning met onder andere: opvallende bewegwijzering, een op maat samengesteld productassortiment, uitgebreide marketingprogramma’s met e ectieve hulpmiddelen en toegang tot een omvangrijk aanbod aan technische en commerciële trainingen.