Nagenoeg alle nieuwe auto’s worden afgeleverd met een hydraulisch druklager. Deze is net als de koppeling en het vliegwiel onderhevig aan slijtage en dient bij elke koppelingswissel vervangen te worden. Uit de praktijk blijkt dat het ontluchten van het systeem wel eens problemen oplevert. Daarom nogmaals het ontluchtingsproces onder de loep.
Dat er steeds vaker hydraulische druklagers in koppelingssystemen geïntegreerd worden, is niet zo vreemd. Het grote voordeel van het hydraulisch druklager is immers dat het vier componenten (gaffel, geleidehuls, nemercilinder en mechanisch druklager) samenvoegt tot één geheel. Montage van een hydraulisch druklager verlaagt de benodigde pedaaldruk en verhoogt daarmee het comfort van de bestuurder. Bovendien neemt het geheel minder ruimte in beslag en zijn er minder bewegende delen. Door de omvang van een hydraulische druklager wordt vaak gedacht dat het een onverslijtbaar onderdeel is. Helaas, ook dit druklager is aan slijtage onderhevig en moet dus vervangen worden.
Het (de)monteren van het druklager is een a,b,c-tje. Je demonteert het oude druklager, de afdichtingsring en de leiding. Vervolgens monteer je het nieuwe druklager. Denk er aan dat je het hydraulisch druklager, na het vervangen van de afdichtring, met de hand vastdraait. Vervolgens draai je de bouten gelijkmatig aan om te vermijden dat het druklager kantelt. Daarna de bouten van het druklager op moment aanhalen, de bak monteren en de leiding en/of het adapterstuk aansluiten. Let er op dat je altijd alle afdichtringen vervangt en controleert of er geen resten van het oude materiaal zijn achtergebleven in het aansluitstuk en/of leiding. Mocht dit wel het geval zijn, wordt de stroming van de vloeistof gehinderd, wat uiteindelijk weer resulteert in een defect druklager.
Twee ontluchtingsmethoden
Voor ontluchten van het hydraulisch druklager zijn er twee methoden: met een ontluchtingsapparaat en manueel ontluchten.
Bij voertuigen met een ontluchtingsnippel op het lager kun je een ontluchtingsapparaat gebruiken (figuur 1).
De koppelingsbediening wordt van onder naar boven of van het ontluchtingsventiel tot het reservoir ontlucht:
1. Het ontluchtingsapparaat aansluiten op het reservoir.
2. Verwijder de stofkap van het ontluchtingsventiel.
3. Schakel het ontluchtingsapparaat aan. De druk mag de twee bar niet overschrijden. 4. Het ontluchtingsventiel opendraaien.
5. Als er alleen maar remvloeistof en geen luchtbellen meer uit het ontluchtingsventiel komen, deze dichtdraaien.
6. Ontluchtingsapparaat uitzetten en loskoppelen.
Bij voertuigen met een ontluchtingsnippel (op het lager of) in de hydraulische leiding kun je beter kiezen voor een manuele ontluchting (figuur 2).
De meeste ontluchtingsproblemen komen namelijk voor bij systemen met ontluchter in de hydraulische leiding.
Voor het ontluchten van het hydraulisch druklager zijn twee personen nodig. Zorg er steeds voor dat er voldoende remvloeistof in het reservoir zit.
1. Sluit de slang en opvangfles aan op het ontluchtingsventiel.
2. Bedien langzaam het koppelingspedaal en houd deze in positie.
3. Open het ontluchtingsventiel tot er lucht of remvloeistof komt.
4. Sluit het ventiel met de hand.
5. Laat het pedaal langzaam los (niet laten schieten!). Bedien tijdens het ontluchten het koppelingspedaal niet meermaals na elkaar (pompen), maar slechts éénmaal. Anders beschadigd het druklager.
6. Twee à drie seconden wachten. De reden hiervoor is dat de vloeistof anders niet de tijd krijgt om terug te stromen (zie afbeelding van het terugstroomventiel hieronder).
7. Herhaal meermaals deze procedure (minimaal nog 10 maal).
8. Wanneer er geen lucht meer uitkomt, het ontluchtingsventiel dichtdraaien en de collector verwijderen.
9. Plaats de stofkap op het ventiel.
10. Het reservoir bijvullen tot aan het Max.-teken.
11. Sluit het reservoir.
Let op!
Tijdens het manueel ontluchten mag er geen enkel ontluchtingsapparaat voor de remmen aangesloten zijn. Wanneer je het koppelingspedaal zou bedienen als er een dergelijk apparaat aangesloten is, loop je het risico dat het hydraulisch druklager overdrukt wordt. Hierdoor wordt de werking niet meer gegarandeerd en moet het lager nogmaals vervangen worden.