Minder werken en meer ondernemen, hoe doe je dat?

Trainingscyclus Grip op je Autobedrijf is van start. In de komende vijf maanden gaan 26 deelnemende auto-ondernemers hun bedrijven nóg beter laten functioneren. Hoe? Dat gaat AMT op de voet volgen. De 26 trapten af met een bezoek aan twee inspirerende Amsterdamse bedrijven én ze kregen het verslag van een mystery visit aan hun bedrijf…

Half twee, verzamelen in de Automotive Academy, vestiging Amsterdam. Regiomanager van de Academy Hans Zonneveld trapt af. Hij zal in de komende intensieve periode optreden als coach voor de deelnemende ondernemers. Overdreven? Zeker niet. Van de deelnemers wordt wel even iets meer verwacht dan passief zes bijeenkomsten uitzitten. Ze moeten aan de bak!

De dag begint met een voorstelrondje. De deelnemers vertellen kort over zichzelf en hun bedrijf. Ze vertellen over hun problemen, hun successen en hun drijfveren. De groep blijkt gevarieerd. Jongere en oudere ondernemers, starters en opa-vader-zoonbedrijven, weinig medewerkers of juist veel, aangesloten bij een concept als Bosch Car Service of Vakgarage of juist niet, veel autoverkoop of alleen een werkplaats, midden in een woonwijk of juist op een industrieterrein, en zo zijn er tal van verschillen.

Dezelfde doelen

Er zijn ook sterke overeenkomsten tussen de ondernemers. Allemaal willen ze stappen zetten om een  (nog) betere ondernemer te worden. En opvallend, dat ‘beter’ heeft vaak te maken met de omgang met de medewerkers in het bedrijf: “Hoe geef ik goed leiding?” of: “Hoe motiveer ik mijn mensen om met mij mee te denken?” Nog concreter: “Ik heb keihard gewerkt, iets opgebouwd. Maar ik maak zoveel uren dat ik niet aan ondernemen toekom. Ik moet dus meer overdragen aan mijn medewerkers, ze meer verantwoordelijkheid geven. Maar kunnen zij dat aan? Hoe zorg ik er voor dat niet teniet gedaan wordt wat ik bij mijn klanten heb opgebouwd?”

Ze worden op hun wenken bediend. Na een tussenstop in het supertrendy warenhuis 2.0-barbier-lunchroomconcept van Hutspot zet de Grip-bus koers naar schadeherstelbedrijf ABS Splinter. Natuurlijk, dat bedrijf is interessant omdat het een merkerkenning heeft van Tesla. En dus precies weet hoe je de aluminium carrosserie van zo’n e-auto herstelt. Of hoe je de batterij moet ontluchten als de radiateur uitgebouwd is geweest. Of hoe je met vuur speelt als je een wieldraagarm vervangt zonder de batterij uit te bouwen zoals Tesla voorschrijft.

Excellent schadeherstel

Maar ABS Splinter is nog véél interessanter door zijn ondernemer, Stephan Gamelkoorn. Als hij het woord neemt in het vergaderzaaltje van het bedrijf is de werkplaats vol Tesla’s en hightech equipment ineens vergeten. Gamelkoorn begint te vertellen dat zijn bedrijf in alles kwaliteit wil uitstralen: “Een verzekeraar met een budgetpolis die ook schadeherstel met kleurverschil toestaat? Past niet bij ons. Doen we niet. Wij gaan voor excellent schadeherstel.”

De zwakste schakel

Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat in een bedrijf met 38 medewerkers? “Het niveau van je bedrijf wordt bepaald door de zwakste schakel”, weet Gamelkoorn: “Heb je de auto perfect hersteld, maar wordt de klant onvriendelijk behandeld op de receptie, dan bepaalt dat het niveau.”

Praten of hameren?

Dus realiseert Gamelkoorn zich dat zijn medewerkers moeten weten wat hij van ze verwacht. En dat hij moet weten wat er onder hen leeft. Met elkaar praten dus: “Ik ben zelf zoveel mogelijk op de werkvloer en sta op vrijdagmiddag ook gewoon auto’s te wassen.” Verder is er bij ABS Splinter communicatie in de vorm van een ‘dagstart’ en een wekelijks overleg. “Dat kost tijd. En in het begin dacht ik weleens: ‘we kunnen beter gaan hameren, dat brengt tenminste geld op’”.

Sinterklaascadeautjes

En Gamelkoorn doet meer dingen die tijd kosten: “Ik ken alle vrouwen en mannen van mijn medewerkers. En ik ken al hun kinderen. Met Sinterklaas zorg ik dat er voor iedereen een cadeautje is.”

Superkoffie voor klant én medewerker

En hij doet dingen die geld kosten: “Bij excellent schadeherstel hoort dat we onze klanten een beetje verwennen. Dus hebben we in de wachtruimte een koffiemachine geplaatst die uit verse bonen de allerbeste koffie maakt. Kosten: € 5.000. Maar ik wil niet alleen het beste voor onze klanten, ik wil het ook voor mijn mensen. Dus staat er ook zo’n apparaat in de kantine.”

Tijd om te ondernemen

Inmiddels weet Gamelkoorn dat zijn werkwijze veel meer oplevert dan die kost: “Toen ik het bedrijf net overgenomen had, was ik hier dag en nacht. Inmiddels heb ik zoveel tijd vrij dat ik werk aan de plannen voor het bebouwen van de 4500 m2 die hiernaast ligt.” Wat daar moet komen? Een aparte Tesla-werkplaats, zodat we aluminium en ijzer strikt gescheiden houden.

Mysteryrapport

Op de busrit terug naar de Automotive Academy wacht de 26 ondernemers een verrassing: hun bedrijven zijn bezocht door een mysteryguest en nu krijgen ze het rapport uitgereikt. Oef, voor sommigen is dat even schrikken. Maar geen nood, dit was de nulmeting. Net voor de laatste Grip-training komt de éénmeting. Wedden dat er dan flinke stappen voorwaarts gezet zijn? Wordt vervolgd!

Grip op je autobedrijf is een initiatief van Automotive Academy en AMT. Het is een praktisch trainingstraject voor auto-ondernemers die vooruit willen. Voor wie dat ook wil, maar niet deelneemt: geen nood. In de komende maanden doen we regelmatig verslag op www.AMT.nl, in het AMT Magazine en in AMT Ondernemen.