Wanneer het tijd is voor een nieuwe distributieriem, is het verstandig grondig te werk te gaan. Het advies luidt: doe het in één keer goed. Het is immers een tijdrovende en dus kostbare klus. Het is raadzaam om gebruik te maken van een complete vervangingskit met distributieriem, loop- en spanrollen en een waterpomp. Mijngrossier.nl levert nu van SKF voor bepaalde motoren een uitgebreid assortiment van 200 distributiekits inclusief waterpomp.
De reden dat de waterpomp is opgenomen in de SKF-kits is simpel: de waterpomp is onderdeel van het distributiesysteem en heeft derhalve hetzelfde aantal kilometers afgelegd als de rest van het systeem. Ook een waterpomp heeft namelijk niet het eeuwige leven mede als het gevolg van voortdurende motortemperatuurschommelingen, van de draaisnelheid en de leeftijd van de pomp. Bovendien wordt een ‘oude’ waterpomp extra belast na montage van een nieuwe distributieriem. Afdichtingen en lagers komen onder een nieuwe hoekspanning te staan, waardoor de waterpomp op termijn gaat lekken. Ook als de distributiekit geen waterpomp bevat, is het dus raadzaam om er altijd een nieuwe waterpomp bij te bestellen. Een goed functionerende waterpomp is van groot belang bij het handhaven van de juiste interne temperatuur en het beperken van het brandstofverbruik.
Uit de praktijk blijkt dat sommige monteurs bij een distributiewissel de waterpomp niet vervangen. Door ervan uit te gaan dat de waterpomp wel mee zal gaan tot de volgende inspectiebeurt, neemt het autobedrijf een groot risico. Wat blijkt namelijk: de waterpomp raakt vaak kort na de tandriemwissel defect. Dan moet opnieuw de boel los om de waterpomp te vervangen. Vervelend voor de klant, omdat deze twee maal getrakteerd wordt op een gepeperde rekening. En het gelijktijdig mee vervangen van een waterpomp neemt gemiddeld maar 20 minuten extra tijd in beslag.
De distributiekits van SKF zijn onder monteurs om meerdere redenen zeer populair. Het grote voordeel is dat zij zijn samengesteld volgens eerstemontagespecificaties en daardoor zeer compleet zijn. Dit betekent dat de SKF-kits alle onderdelen bevatten die voor een volledige reparatie van het distributiesysteem nodig zijn: een distributieriem, alle loop- en spanrollen een waterpomp en al het voertuigspecifieke bevestigingsmateriaal zoals moeren, veren en rekbouten. Met de kits van SKF heeft het autobedrijf alle noodzakelijke delen in één keer in huis en grijpt de monteur niet meer mis.
Daarnaast bieden de distributiekits van SKF nog een ander belangrijk pluspunt: een voertuigspecifieke montagehandleiding die zeer welkom is bij complexe klussen. In de handleiding worden onder meer de onderdelen van de kit opgesomd en visueel weergegeven. Daarnaast wordt via illustraties en tekstinstructies vermeld hoe de montagevoortgang het best verloopt. Hierbij worden aanhaalmomenten, montagetekeningen, vergrote afbeeldingen met de positie van kritieke onderdelen, noodzakelijk gereedschap en een stap-voor-stap montageprocedure opgesomd.