Meten is weten

De meest voorkomende storingen bij auto’s komen voor in de elektrische installatie en de elektronica. Voor het opsporen daarvan is, naast voldoende kennis, ook het juiste gereedschap noodzakelijk. Met uitsluitend een spanningszoeker red je het tegenwoordig niet meer en zelfs met een dure multimeter kun je vastlopen als je de juiste meetsnoertjes niet hebt. Daar heeft Toolspecial nu een oplossing voor in de vorm van de Breakout meetsnoerenset. Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg probeert de set uit voor ons.

Tekst en fotografie: Wim Ruberg

‘Als ze er bij Wout Bouman niet uitkomen, vergeet het dan maar.’ Dat is geen reclameslogan, maar een uitspraak van een collega technisch autojournalist. Bouman legt zich al jaren toe op het opsporen van storingen in auto-elektronica en is dus een goed adres om de snoerenset te laten uitproberen. Jeffrey van Deursen is daar autotechnicus en gaat aan de slag met de set.

Wat hem ineens opvalt, is de enorme diversiteit aan meetsnoeren. ‘Er zitten goed geïsoleerde snoeren in met alle mogelijke opties aan ‘mannetje/vrouwtje’ en ‘vrouwtje/mannetje’ aansluitingen. Aan de snoeren zitten verder ook geen aftakkingen’ is zijn eerste reactie.

Bij Wout Bouman komen, via autobedrijven uit het hele land, de probleemgevallen binnen. Ook particulieren weten via internet dit bedrijf te vinden. Ze zien daar onze blogs over storingen en denken eenzelfde storing te hebben, dus komen ze bij ons. Het is dus wachten op een eerste ‘slachtoffer’ om de snoerenset in de praktijk te testen.

ECU of EGR?

Het eerste geval laat niet lang op zich wachten. Het is een Opel Corsa waarvan in Kiev (Oekraïne) de EGR-klep is vervangen, maar het storingslampje is nu weer gaan branden. De eigenaar wil graag dat de ECU wordt vervangen. Voordat Jeffrey dit gaat doen, haalt hij de regelbare weerstand uit het etui met meetsnoeren. Die heeft een schaalverdeling in stappen van 10 KΩ.

‘Dankzij die weerstand heb ik kunnen vaststellen dat niet de ECU de oorzaak van de storing was, maar dat er een fout in de positiemeter van de EGR-klep zat. Die constatering scheelde de klant een aardig aantal Euro’s’ weet Jeffrey te vertellen. Hij vervolgt: ‘Ik had de test ook kunnen doen door met verschillende weerstanden te gaan experimenteren, maar dat is arbeidsintensiever en minder nauwkeurig.’

Het tweede geval wordt kort daarna naar de werkplaats gesleept. Het is een Citroën C4 Picasso met een gerobotiseerde EAT versnellingsbak oftewel Efficient Automatic Transmission. De sensoren herkennen de positie van de selectie-as niet, dus schakelt de auto niet meer. Met behulp van de regelbare weerstand en het diagnoseapparaat stuurt Jeffrey de selectie-as aan met de voorgeschreven referentiewaarde. De as reageert daarop, dus is de sensor de oorzaak van de storing. Snel opgelost!

Met behulp van de regelbare weerstand en het diagnoseapparaat wordt geconstateerd dat de bovenste sensor (zie pijl) stuk is.

De ATC adapter kan onder meer worden gebruikt voor het opsporen van draad- of printbreuken en lekstroom.

Cabriodaken

Een deel van de snoeren komt goed van pas bij het verhelpen van storingen in elektrisch bediende cabriodaken. Die blijken zeer regelmatig voor te komen, zeker bij de zogenaamde CC’ uitvoeringen (Cabrio/Coupés). Volgens Jeffrey kun je met behulp van de snoeren metingen doen waar hij vroeger meetpennen voor moest gebruiken. ‘Dit is secuurder en geeft veel minder kans op kortsluiting of meetfouten. Ook bij het doormeten van stelmotoren van cabriodaken en het doormeten daarvan heb ik regelmatig de snoeren gebruikt.’

Overigens is Jeffrey ook enthousiast over de meetpennen die in de set zitten. ‘Normaalgesproken ben ik niet zo’n voorstander van losse meetpennen, maar deze zijn goed en zodoende kun je er een betrouwbare meting mee uitvoeren. Niet alleen in de auto, maar ook aan losse componenten.’

De ATC adapter kan, in combinatie met een Ampèretang, gebruikt worden voor het opsporen van breuken in ondermeer printplaten, bedrading of het meten van lekstroom. Het is een tijdbesparend hulpmiddel. Al met al een reden voor ons om een meetsnoerenset aan te schaffen.

Wat zit er in de Breakout meetsnoerenset?

  • Nagenoeg alle aansluitkabels voor sensoren, regelkleppen, connectoren, injectoren etc.
  • Alle kabels zijn gerangschikt in paren “mannelijk en vrouwelijk” en op grootte en soort van de aansluitingen.
  • ATC adapter voor mini- en maxi zekeringen en ATC stroomlus die kan worden gebruikt met een Ampèretang.
  • Extra scherpe sondes. Dit innovatieve ontwerp staat garant voor voldoende klemkracht om de isolatie van de kabel te doorboren.
  • Nieuwe variabele weerstand met schaalindeling van 10 KΩ (in plaats van 5 KΩ). Snelle en eenvoudige weerstandsregeling zonder hulp van een multimeter tijdens simulatie van weerstand gerelateerde sensorapparatuur.
  • Airbagsimulator: Te gebruiken om de spanningstoevoer van een airbag te controleren op kortsluiting voordat de nieuwe SRS wordt geïnstalleerd. Met vervangbare weerstanden van 2 Ω, 2,2 Ω en 2,7 Ω. Van elke waarde zijn er twee exemplaren.
  • Led stroboscoop voor het controleren van in serie geschakelde klemmen op correcte aansluiting. Ook voor impuls- of signaalvergelijking tussen injectoren. Led brandt rood voor omgekeerde polariteit en groen voor correcte polariteit.
  • Tevens diverse accessoires voor algemeen gebruik zoals: krokodillenklemmen, banaanstekkers voor gebruik met multimeters en 3-weg uitbreidingsstekkers losse meetpennen.
  • Snoer met ultradunne uiteinden voor metingen aan de achterzijde van connectoren.

Bestel de Breakout meetsnoerenset hier.

Autotechnicus Jeffrey aan het werk met de ATC adapter.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?