Het Harskampse rallysportteam Mammoet Rallysport staat stevig in de startblokken voor de Dakarrally van 2013. Zaterdag 5 januari gaat de 35e editie van de zwaarste rally ter wereld van start. Het Gelderse dakarteam verscheepte vier voertuigen naar Lima in Peru om deel te nemen aan het truckersklassement.
Wie aan rallysport denkt, denkt meestal niet aan vrachtauto’s. Toch stappen er in 2013 maar liefst 75 equipes in speciaal ontwikkelde racetrucks die zich tienduizend kilometer land op hoge snelheden door zandduinen en rivierbeddingen ploegen. De monsterlijke machines wegen al snel tien ton, maar dankzij 950 paardenkrachten weet men toch 150 kilometer per uur te behalen. De laatste jaren gaat het duel voor de winst steevast tussen het Russische Kamaz-team en de vele Nederlandse teams. Mede door het grote aantal deelnemers is de populariteit van de Dakar in Nederland groeiende: In november kwamen er 27.500 bezoekers af op de Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard.
Mammoet Rallysport verschijnt in deze dakar-editie met twee racetrucks aan de start: een truck die voor de hoogst haalbare positie gaat, én een truck die als snelle assistentie volgt met onderdelen, om bij pech snel te kunnen helpen. Coureur Martin van den Brink uit Harskamp is er klaar voor: “De afgelopen weken heb ik me ook fysiek kunnen voorbereiden op de Dakar. Vier keer per week sporten doet goed; je hebt dat echt nodig om het vol te kunnen houden.” Zijn training? “Ik heb veel krachttraining gedaan, en ben minder afgevallen dan vorig jaar; het is in zichzelf al een uitputtingsslag,” legt de teamleider uit. Wie ooit in een Dakartruck op volle snelheid heeft gezeten, weet dat een houten achtbaan er niets bij is; vooral nek, rug en schouders krijgen het de komende weken zwaar te verduren. Ook snelle assistent Martien Hol laat weten klaar te zijn voor het avontuur. Ook hij heeft de afgelopen weken een extra tandje bijgezet op zijn sportfiets, om helemaal fit aan de start te kunnen verschijnen.
Naast de racetrucks zullen ook een pers-auto en een grote assistentietruck het team volgen: vele honderden onderdelen, van koppelingsplaten tot boutjes liggen in over tientallen kisten opgeslagen. Een sponsor schreef speciale software om alle onderdelen per kist te kunnen traceren, wat opzoeken aanzienlijk moet versnellen. Wat dit jaar ook sneller zou moeten gaan, zijn de racetrucks zélf. Direct na de Russische Silk Way Rally zijn beide trucks tot op de chassisbalken gestript en met nieuwe onderdelen weer in elkaar gezet. Een groot verschil met vorig jaar is de luchtvering onder de racetruck, de combinatie van banden en velgen en de verlegde uitlaat. “Al met al reden om te vertrouwen in een stabielere rally”, legt monteur Arjan Veenvliet uit.
De teamleden laten weten klaar te zijn voor de start. Op nieuwjaarsdag vertrekt het konvooi al vroeg vanuit het Gelderse Harskamp naar Schiphol. Na een lange vlucht richting Lima, haalt men daar direct de trucks op uit de haven. Tijd om uit te rusten is er niet: de dagen daarop volgen technische keuringen. Zaterdag is het dan zover: alle maanden en slapeloze nachten van voorbereiding worden ingezet in het grootste avontuur dat een trucker kan beleven: Dakar 2013.