Nu de Dakarrally ten einde begint te lopen, worden de kansen op klassementsverbetering steeds kleiner. Toch wist Mammoet Rallysport nipt een positie in de top 10 te veroveren; het team ruilde met Marcel van Vliet en staat nu op de 9e plaats in het algemeen klassement.
Martin van den Brink laat weten enthousiast te zijn over de extra plaats winst: “Het was een erg mooie etappe. Prachtige duinen, maar ook rivierbeddingen. Die laatste heb ik een hekel aan, maar horen er gewoon bij. De duinen is waar wij thuis zijn; daar hebben we die zes minuten op Van Vliet gewonnen.” Maar de trucker heeft nog meer op zijn verlanglijstje staan: nog zes extra minuten en de achtste positie is ook veroverd… Die zes minuten moeten dan wel worden gewonnen van de Iveco van René Kuipers, Team de Rooy. “We gaan dat morgen natuurlijk wel proberen, daarvoor doe je mee aan de Dakar!” lacht Van den Brink.
Terugkijkend op de afgelopen etappes doet Van den Brink pas echt bij de finish. Over de Dakar tot nu toe zegt hij: “We hebben inderdaad beter gereden dan voorgaande jaren, maar ook zat problemen gehad. Het zijn nu de details waar we aan moeten werken.” De monteurs slapen voorlopig niet: “Er is niet veel stuk aan de Ginaf, maar dat ding moet gewoon helemaal fit aankomen in Santiago. Pas dan sta ik te juichen, niet eerder. Dus vannacht zijn de jongens gewoon weer aan het werk.” concludeert de coureur.
Er hangt voor het Harskampse team veel af van de etappe van vrijdag. Niet eerder in de vijfjarige geschiedenis wisten de mannen gezamenlijk zo lang op deze positie in het algemeen klassement te rijden… Van den Brink laat weten er alles aan te doen om snel en heelhuids aan te komen en deze positie te versterken. Het team is daarbij nog twee dagen afhankelijk van navigatie en techniek, voor men het podium in Santiago kan beklimmen. Het team hoopt daarbij die felbegeerde top 10-positie te kunnen verzilveren.
De dertiende, een na laatste etappe geeft Mammoet Rallysport de laatste kansen binnen de top tien. Het zal een spannende start worden; een aantal deelnemers zullen beginnen in de ‘Camanchaca’; zeer dichte lokale mist. De rest van de etappe zal bestaan uit veel zand en stenen. Een aantal rotspartijen is deels bedekt met zand, wat extra gevaarlijke situaties met zich meebrengt. In La Serena zal het allerlaatste bivak worden opgebouwd, en het laatste onderhoud aan de trucks plaatsvinden. Voor equipe 511 is het vrijdag, of nooit…