Dakarteam Mammoet Rallysport gunde in een zonovergoten Valkenswaard zo’n 20.000 dakarfans een primeur: de eerste kilometers van de nieuw opgebouwde trucks werden gereden voor- en mét de fans van deze motorsport.
Hoewel de komst van Mammoet Rallysport reeds was aangekondigd, was het nog niet vanzelfsprekend dat het team ook dit jaar de trucks tijdig af zou kunnen krijgen voor het grootste rally-evenement in Nederland. Enkele weken geleden lagen de twee monstrueuze machines nog in talloze onderdelen uiteen. Slechts een paar dagen voor de Pre Proloog konden Martin van den Brink en Martien Hol de sleutels van hun Ginaf-trucks voor het eerst omdraaien…
“Vorige week woensdag werden de eerste meters met de trucks in de werkplaats gereden,” legt teammanager Peter Verburgh uit. “Het is altijd spannend in november; de Pre Proloog, teampresentatie én verscheping in Le Havre zitten dan altijd dicht op elkaar. Het is dan echt avond aan avond doorwerken om er iets van te kunnen maken…”
Dit jaar is de Pre Proloog het eerste evenement waar de trucks van het Harkampse team worden tentoongesteld, en met succes: vele honderden liefhebbers bekeken de imposante voertuigen van binnen en van buiten in de goed gevulde paddock. Een aantal van hen krijgt de mogelijkheid om in te stappen en een rondje mee te schudden op het Eurocircuit. Coureur Van den Brink maakte er een spektakel van: “Normaal zeggen we: spaar het materiaal en doe rustig aan, maar omdat we niet getest hebben, mogen we hier even in de zandbak spelen om te zien hoe ver we kunnen gaan…” De teamcaptain trok de tientonner regelmatig met alle vier wielen in de lucht. Het volledig nieuwe veersysteem vangt de klappen prima op.
Wat ook de aandacht trekt, is het daverende kabaal dat de Ginaf van Martin van den Brink weet te produceren. Zodra de coureur zijn voet van het gaspedaal tilt, treedt een automatische motorrem in werking: “Wat je dan hoort, zijn 950 pk’s die ineens worden teruggebracht naar nul. Dat maakt een goede bak lawaai,” lacht Van den Brink. “Nu de uitlaat is verlengd, klinkt het nog harder. Prachtig toch?”
Het team heeft nog 10 dagen om kleine aanpassingen en controles te verrichten: op 22 november vertrekt de colonne naar Le Havre voor de verscheping naar Zuid Amerika. Het team zal zichzelf op zaterdag 17 november presenteren in de vernieuwde werkplaats te Harskamp, waarvoor iedereen met belangstelling is uitgenodigd.