Het zijn soms van die schijnbaar simpele zaken die ontzettend belangrijk zijn, zoals het juiste aanhaalmoment van een bougie. Vooral nu we in de werkplaats steeds meer te maken krijgen met gedownsizede motoren en de specifieke montagevoorschriften die daaruit voortvloeien. We zetten wat montagetips op een rijtje.
Het is een opvallend praktijkgegeven: de meeste bougiestoringen worden veroorzaakt door een onjuist aanhaalmoment. Wat gebeurt er dan? Als het aanhaalmoment te laag is, is de kans op compressieverlies en oververhitting zeer reëel. Ook het breken van de isolator of de middenelektrode als gevolg van trillingen is een mogelijk gevolg. Is het aanhaalmoment daarentegen te hoog, zal het de schroefdraad beschadigd raken en zullen er vervormingen optreden. De warmteafvoer, die plaatsvindt via de afdichting en de schroefdraad, wordt hierdoor duidelijk beïnvloed. Er is gerede kans op oververhitting, het smelten van de elektroden, de isolator en uiteindelijk behoort zelfs motorschade tot de gevolgen. Daarom is het zaak om de montagevoorschriften van de fabrikant nauwgezet te volgen. Het vereiste aanhaalmoment is afhankelijk van het type zitting van de bougie (vlak of conisch), de diameter van de schroefdraad en het cilinderkopmateriaal (gietijzer of aluminium).
Gloeibougies
Bij de (de)montage van gloeibougies gelden er wat andere regels. Om te beginnen bij de demontage. Dit verloopt bij gloeibougies vaak wat moeizaam, vooral omdat je het risico niet wilt lopen dat de gloeibougie afbreekt. Gebruik daarom altijd een geschikte momentsleutel zodat de demontagemomenten (zie tabel) niet worden overschreden.
Weet je niet zeker van welke fabrikant er gloeibougies gemonteerd zijn, is het verstandig om het demontagemoment met 5 Nm te verlagen. Dit is verstandig omdat gloeibougiefabrikanten soms ander schroefdraadmateriaal gebruiken.
Tips bij demontageproblemen
Mocht een gloeibougie hardnekkig vastzitten en kun je de demontage nog wat uitstellen, dan luidt het advies om enkele druppels synthetische motorolie op de zitting van de gloeibougie bij de overgang naar de cilinderkop aan te brengen. Laat dit enkele dagen inwerken terwijl de auto in bedrijf is. Vervolgens kun je de gloeibougie met een motor op bedrijfstemperatuur en inachtneming van het demontagemoment met een geschikte momentsleutel relatief eenvoudig demonteren. Voordat je een nieuwe gloeibougie monteert, is het raadzaam om kool- en roetafzettingen met een ingevette ruimer uit de gloeibougiekanalen te verwijderen. Vervolgens monteer je de nieuwe gloeibougie met het juiste aanhaalmoment zoals dat op de verpakking van de fabrikant vermeld staat. Alleen dan wordt een optimale werking gegarandeerd.