Sinds de invoering van de emissienorm Euro 4 worden er steeds vaker EGR-koelers toegepast. EGR-koelers zijn op zich géén typische slijtagedelen, maar kunnen toch defect raken.
Bij EGR-koelers fungeert het motorkoelmiddel als koelmedium. De koelers zijn gemaakt van aluminium of edelstaal. Bij ongunstige bedrijfsomstandigheden, bijvoorbeeld met zeer hoog zwavelgehaltes in biobrandstof, kan het tot zeer agressieve verbrandingsresiduen komen. Naar verloop van tijd kan dit leiden tot minieme lekkages, die gekenmerkt worden door zeer geleidelijk koelvloeistofverlies. Dit is belangrijk om te weten, omdat bij de diagnose koelvloeistofverlies in eerste instantie wordt gezocht naar lekkage van cilinderkop, de cilinderkoppakking of eventuele lekkages langs (natte) cilinderbussen.
Oorzaken
Meestal is uitval van de EGR-koeler te herleiden naar de uitlaatgaszijde van de koeler. Omdat de uitlaatgastegendruk bij lopende motor hoger is dan de druk in het koelsysteem, zal er meestal géén koelmiddelverlies optreden. Bij het stopzetten van de motor ontsnapt er dan koelmiddel. Als de EGR-koeler hoger ligt dan de inlaat- of uitlaatkleppen kan de vloeistof in de verbrandingsruimte lopen. Bij het herstarten kan dan ‘waterslag’ plaatsvinden, met grote motorschade aan cilinders, zuigers of drijfstangen tot gevolg. In veel mindere mate is uitval van de EGR-koeler te wijten aan corrosie aan de koelmiddelzijde van de koeler. Om dit te voorkomen is het wel van belang om de juiste, door de autofabrikant voorgeschreven, koelmiddelen te gebruiken.
Werkplaatstip Om bij het zoeken naar koelmiddelverlies dure en complexe motorreparaties te voorkomen, is het verstandig om voor demontage van de motor de EGR-koeler op lekkage te controleren. |
Lekkagetest Koelsysteem op lekkage testen? Met de Leitenberger LR321 kan het koelsysteem onder druk gezet worden om op een betrouwbare manier te controleren of dit lekt. De ‘controleur’ van topmerk Leitenberger bestaat uit een tester tot 2,5 bar met snelkoppeling, een flexibele verlengslang en acht adapters. De set is bruikbaar en geschikt voor alle moderne autotypen van zowel Europese automerken als auto’s van Japanse origine. |