Kwaliteit en Montagegemak

Vaak worden er in de vervangingsmarkt hoofdveren aangeboden die meerdere referenties vervangen. Is dat verstandig?

Suplex_veren
Het zal u ongetwijfeld in de werkplaatspraktijk zijn opgevallen: per autotype zijn verschillende typen hoofdveren gemonteerd. Elk automodel heeft tenslotte zijn eigen identiteit, rijeigenschappen en handling. Je zou verwachten dat er in de vervangingsmarkt voor deze automodellen ook meerdere typen veren worden aangeboden. Wat blijkt? Hoewel het aantal veren per automodel door de platformproductie en de vele modelvarianten de afgelopen twintig jaar enorm is gegroeid, is in het aftermarketkanaal een omgekeerde trend waarneembaar. Er worden met enige regelmaat hoofdveren aangeboden die volgens de specificaties meerdere referenties vervangen. Een vreemde ontwikkeling. De vraag is dus of één veer meerdere veren kan vervangen. Het antwoord hierop is helder: nee. Het aanhouden van meerdere referenties hoofdveren is om meerdere redenen noodzakelijk.

Veerkarakteristiek

Een veer die meerdere veren vervangt, heeft in principe concessies gedaan op technisch gebied. Voorbeelden uit de praktijk: de lengte van de veer is voor sommige toepassingen net iets te lang of te kort; het aantal windingen is niet conform OE; de veer is door een afwijkende pasvorm zeer moeilijk te monteren in de veerschotel. En dan hebben we het alleen nog over montageperikelen. Het monteren van veren die concessies doen, heeft namelijk veel meer gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan het rijgedrag en de hoogte van de auto. Met de montage van ‘verkeerde’ veren wijkt de veerkarakteristiek duidelijk af van de originele specificaties van de autofabrikant. De conclusie is helder: om na een vervanging dezelfde veerkarakteristiek, onderstelgeometrie en rijeigenschappen te behouden, dienen vervangingsveren met de juiste specificaties gemonteerd te worden. Zoals de veren van Suplex. Deze zijn altijd conform OE-specificaties. Dit garandeert montagegemak, de juiste wagenhoogte, correct weggedrag en een uitgekiend samenspel met andere onderdelen van het onderstel.

Gewichtsreductie en kwaliteitsstaal

De afgelopen vijftien jaar hebben verenfabrikanten zoals Suplex nieuwe technieken geïntroduceerd om het gewicht van de hoofdveer te reduceren.   De focus daarbij is om zowel het gewicht van de auto als het onafgeveerde gewicht –belangrijk voor de rijeigenschappen en handling- te verminderen. Minder gewicht betekent per definitie gebruik van minder materiaal. Een voorwaarde is echter wel dat de veerkracht en het veerkarakter minimaal gelijk blijft. Een veer met minder gewicht produceren is mogelijk door het aantal draadwindingen te verminderen en een kleinere draaddiameter te gebruiken. Om dezelfde veerkracht en eigenschappen te behouden, is het echter van groot belang om hoogwaardig kwaliteitsstaal te gebruiken dat elastisch blijft, zelfs als de belastingen enorm groot zijn. Inferieure vervangingsveren zijn niet gemaakt van dit kwaliteitsstaal en kunnen dus niet dezelfde prestaties leveren. Suplex heeft deze technische kennis en mogelijkheden wel in huis.

Kies voor kwaliteitsveren

Bij vervanging van hoofdveren is het om meerdere redenen van belang om voor topkwaliteit te kiezen.   De grossier levert hoofdveren van Suplex. Deze veren voldoen aan de specificaties voor eerste montage. Hiermee wordt gegarandeerd dat de Suplex-veren met hun vaak gecompliceerde vormen volgens strenge eisen worden geproduceerd. Bijvoorbeeld door het gebruik van hooggelegeerde staalsoorten en bijzondere productiemethoden, zoals aparte kogelstraal- methoden, die de oppervlaktehardheid van de veer verhogen. Verder zijn alle Suplex-veren gepoedercoat, wat roestvorming tegengaat en een goede bescherming biedt tegen zand, water, zout en steenslag.

Montagegemak

Het monteren van Suplex veren betekent echter niet alleen het monteren van een topproduct. Minstens zo belangrijk: het monteren van Suplexveren betekent het monteren van de juiste veerkarakteristiek. Deze kan immers bij sommige automodellen per linker- of rechterzijde verschillen. De vorm, draadwindingen en draaddiameters van Suplex-veren zijn altijd conform de OE-specificaties. Dit garandeert optimaal rijcomfort voor de klant. Bovendien is de pasvorm van Suplex-veren perfect. Dit resulteert in montagegemak en minimale garantiegevallen. Daarnaast volgt Suplex de bij eerste montage veren gebruikelijke kleurcodes. Deze kleurcodes geven duidelijk aan of de veer bijvoorbeeld geschikt is voor een automodel met of zonder airco. Om de juiste veerkarakteristiek van een auto te behouden, is het raadzaam hoofdveren altijd per as te vervangen.

Progressief

Suplex behoort tot een select groepje verenfabrikanten dat progressieve veren levert. De progressiviteit van een hoofdveer bepaalt voor een zeer belangrijk deel de veerkarakteristiek van een veer: bij het indrukken wordt de vering steeds stugger. Dit levert bij lage belasting een hoog comfortniveau op en bij een hoge belasting meer stugheid. Met progressieve veren zijn de wegligging en rijeigenschappen van een auto precies zoals deze bedoeld zijn.

Controleer hoofdveren regelmatig

Nu de winter weer in aantocht is, luidt het advies: houd de hoofdveren de komende maanden goed in de gaten.
Met het intreden van de winter, vooral met vorst, worden er bovengemiddeld veel hoofdveren vervangen. In sommige werkplaatsen zelfs twee tot  driemaal zo veel als normaal. De oorzaak hiervoor ligt bij het koude winterweer. Hoofdveren breken nu eenmaal sneller bij temperaturen onder 0ºC. Ook indirect hebben de winterse omstandigheden hun weerslag op de conditie van de hoofdveer: vocht, vuil, zout en zand doen op termijn verwoestend werk en veroorzaken roest. Zodra de lak- en fosfaatlaag van een veer breekt, hebben vocht en vuil vrij spel. Met alle gevolgen van dien.

Visuele inspectie

Dat hoofdveren slijten en uiteindelijk breken, is logisch. Hoofdveren behoren tot de meest belaste onderdelen van een auto. Veren verliezen op termijn hun veerkracht, waardoor windingen elkaar raken en er slijtage op raakvlakken ontstaat. Hierdoor breekt de laklaag van de veer en ontstaat er roestvorming. Ook de opeenhoping van zand, water en zout op een veerschotel kan uiteindelijk een verwoestend effect hebben. Het probleem is echter dat dit vaak niet meteen met het blote oog te zien is. Pas na een goede visuele inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht. Het advies is dus om hoofdveren bij elke inspectiebeurt preventief te controleren. Ook omdat uit steekproefgegevens van de RDW blijkt dat tijdens de APK gebroken of ondeugdelijke hoofdveren vaak over het hoofd gezien worden. Dit staat regelmatig in de top vijf van APK-missers.