Bij het vervangen van een distributieriem is het verstandig om de loop- en spanrollen te vervangen. Het is ook raadzaam om tijdens een inspectie van de hulpaandrijving de conditie van de krukaspoelie te bekijken.
Deze poelie is van huis uit bedoeld om de torsietrillingen van de krukas te dempen. Bij moderne dieselmotoren is er echter sprake van een toename van lage frequentietrillingen, veroorzaakt door hogere compressieverhoudingen die de motor efficiënter maken. Deze trillingen kunnen een negatieve impact hebben op het slijtagebeeld van de complete hulpaandrijving.
De krukaspoelie heeft er tegenwoordig dan ook een extra functie bij gekregen, namelijk het loskoppelen van de krukas en de hulpaandrijving. Het ontwerp van de krukaspoelies is hiervoor gewijzigd: de poelies zijn voorzien van extra lagen rubber om de lage frequentietrillingen te absorberen. De nieuwe, dubbele functie van de krukaspoelie heeft echter een nadeel: extra slijtage van de poelie. Na een inspectie van de hulpaandrijving kan dus blijken dat de krukaspoelie vervangen moet worden. Via ‘mijngrossier.nl’ zijn daarom nu ook een aantal specifieke krukaspoelies van SKF leverbaar. Omdat bij het vervangen van een distributieriem ook vaak de krukaspoelie gedemonteerd moet worden, is het verstandig deze samen met de loop- en spanrollen te vervangen.