Kost Dat? is op een belangrijk punt geüpdatet. Vragen vanuit de markt hebben ertoe geleid dat deelnemende autobedrijven nu per klus het arbeidstarief kunnen aanpassen. De prijstransparantie van de Kost Dat?-offertemodule is daarmee verder gegroeid.
Differentiëren in uur- en APK-tarief was een veelgehoorde wens van deelnemende autobedrijven. Tot nu toe hanteerde Kost Dat? één uurtarief dat berekend werd voor zowel het vervangen van een accu, een uitlaat of bijvoorbeeld een distrib3utieriem. Naar aanleiding van gebruikerservaringen en op verzoek van de markt kunnen autobedrijven vanaf nu per klus wisselen met deze tarieven, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van een klus. Het vervangen van set ruitenwissers is immers heel wat anders dan het vervangen van een distributieriem.Tvens ontvangt het autobedrijf nadat de consument een afspraak heeft gemaakt een zogenaamde afspraakcode.
Aan de lijst vaste klussen waarvoor de consument een offerte kan opvragen, is tevens de ‘Airco Check’ toegevoegd. Het controleren en reinigen van de airco heeft een standaardtarief van € 29,95 gekregen. Uiteraard kan ieder autobedrijf dit bedrag naar eigen inzicht aanpassen. Het autobedrijf krijgt na bevestiging van een afspraak met een klant een zogenaamde afspraakcode. Deze code bevat een omvangrijke specificatie van de afgesproken klus. Naast de reparatietijden worden de te gebruiken onderdelen overzichtelijk opgesomd.
Met de online offertemodule Kost Dat? op de website van het autobedrijf kan een consument meteen de prijs voor reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden opvragen en vervolgens direct een afspraak inplannen. Belangrijk is dat de consument volledige transparantie wordt geboden. Vooraf is duidelijkheid wat een specifieke reparatie of onderhoudsbeurt aan de auto kost. Het Kost Dat?-offertesysteem onderscheidt zich door het gebruik van actuele onderdelenprijzen en realistische reparatietijden. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met oplopende reparatietijden met het toenemen van de leeftijd van een auto. Naast een aantal vaste klussen, zoals het vervangen van de uitlaat, remmen of accu, maakt de offertemodule ook offertes voor een grote of kleine onderhoudsinspectie.
Om de online offertemodule Kost Dat? bij autobedrijven te promoten, rijdt sinds enkele maanden het Kost Dat?-Team kriskras door Nederland. De autobedrijven krijgen van het promotieteam tekst en uitleg over de voordelen die het plaatsen van de Kost Dat?-button op de eigen bedrijfswebsite biedt. Bovendien wordt uitgelegd hoe implementatie van de Kost Dat?-button op de eigen bedrijfswebsite in zijn werk gaat. Johan van der Hoeven, directeur van Van Heck & Co., is zeer tevreden over de resultaten: “De introductie van Kost Dat? verloop zeer succesvol. Van de 1.400 autobedrijven die tot nu toe door het team zijn bezocht, hebben ruim 600 garagebedrijven zich als deelnemer bij Kost Dat? aangemeld. Dit betekent dat de online offertemodule in een belangrijke behoefte voorziet. Ons promotieteam blijft voorlopig nog actief om door heel Nederland nog meer autobedrijven aan te kunnen sluiten.”
Meer informatie over Kost Dat? en de Kost Dat?-calculatiemodule is te vinden op www.mijngrossier.nl/kostdat.