Tegenwoordig heeft bijna elke auto een airconditioning. Maar hoewel een airco onderhoud nodig heeft, wordt dit vaak vergeten. Niet door garage Van Der Doelen. Hij maakt extra omzet door actief aircoservice aan te bieden. “Kippenvel is een keuze”, aldus Hans van der Doelen.
Een airconditioning werkt net als een koelkast. Het maakt gebruik van een hele nuttige
eigenschap van twee eenvoudige natuurkundige processen, condenseren en verdampen.
Om een vloeistof te verdampen is heel veel warmte-energie nodig. Die komt vrij als je het
gas weer tot een vloeistof laat condenseren. Door deze twee processen te combineren
kun je dus heel veel warmte “verplaatsen”, bijvoorbeeld uit de auto naar de buitenlucht.
In de praktijk werkt dat als volgt: het gas wordt door een compressor samengeperst. Door het comprimeren wordt het gas heet. Dan stroomt het naar een koeler voorin de auto. In deze koeler, de condensor, wordt het afgekoeld tot de buitentemperatuur. Het speciale gas R134a of R1234yf hoort bij die temperatuur vloeibaar te zijn en condenseert, waarbij het heel veel energie afstaat aan de radiateur. Vervolgens wordt de vloeistof naar een tweede radiateur in het interieur van de auto gepompt, waar de druk eraf wordt gelaten. Door de drukdaling wil het gas verdampen, maar daar heeft het die warmte-energie weer nodig. Die haalt ze uit de wanden van de radiateur. Die wordt ijskoud en zo wordt de lucht, die via deze “verdamper” de auto in wordt geblazen, lekker koud.
Drukverlies
De werking van de airconditioning werkt dus op basis van een delicate balans tussen de
druk en de temperatuur. En daar schuilt het probleem. “Een aircosysteem is opgebouwd uit leidingen en aansluitingen, die niet altijd 100% dicht zijn. Vooral de rubberen slangen, die nodig zijn om de bewegingen op te vangen van het motorblok, waaraan de compressor hangt, zijn enigszins poreus”, legt van der Doelen uit. “Het systeem verliest daardoor elk jaar ongeveer 10% van zijn druk. De pomp moet dan harder werken en schakelt vaker in, terwijl de airco steeds minder goed in staat is om het interieur af te koelen. Vooral op vakantie merken mensen dat ze het nog steeds warm hebben, terwijl ze toch airco hebben. En dat is niet het enige probleem. De pomp van de airco moet gesmeerd worden. Daarvoor zit er speciale olie in het systeem. Dat wordt door het gas getransporteerd. Zit er minder gas in, dan komt die smering in gevaar, terwijl de pomp ook zwaarder wordt belast. Op den duur gaat de aircopomp kapot. Dan wordt het duur.”
Onderhoud aanbieden
Het is dus duidelijk dat een airco onderhoud nodig heeft, maar veel garagebedrijven bieden dit niet actief aan: “Het hoort officieel niet bij de grote beurt. Veel garagehouders voelen het als een drempel om de klant iets aan te bieden dat hem €100,- extra kost. Het zou ook te ver gaan om dit bij elke grote beurt te doen. Maar eens in de drie tot vier jaar moet je er eigenlijk wel naar kijken. Anders bespaar je de klant geen geld, maar jaag je hem juist op kosten en je laat zelf omzet liggen”, aldus Van der Doelen, die al meer dan dertig jaar ervaring heeft op het gebied van reparatie en onderhoud aan auto’s. “Wij proberen de klant er wel op te wijzen en om het aantrekkelijk voor hem te maken. Zo hebben we net een huis-aan-huis folder laten verspreiden waarin we de aircocheck
en het airco-onderhoud aanbieden. Via de Cars & Joy-formule hebben we nu ook een
aanbieding, dan kost een aircobeurt slechts € 69,-. Verder kunnen klanten ook bij ons
terecht voor een reinigingsbeurt van de airco. We hebben een elektrostatisch reinigingsapparaat. Veel apparaten verdoezelen een geurtje met een prettiger geurtje. Ons
apparaat doodt bacteriën en voorkomt zo dat er nare geurtjes ontstaan. Dat heeft het langste resultaat.”
Certificaat
Om een aircosysteem te kunnen onderhouden of repareren heb je speciale apparatuur nodig, waarmee het oude koelmiddel wordt gerecycled, het systeem wordt gedroogd, gevacumeerd en gevuld met koelgas en smeermiddel. Heel eenvoudig is dat niet: “Het systeem zelf is niet zo ingewikkeld, maar het is vaak erg complex ingebouwd. Al die climate control systemen maken het moeilijk en duur. Je moet echt weten waar je mee bezig bent. Daarom hebben vier monteurs een speciale aircotraining gevolgd en heeft één monteur een officieel certificaat”. Als monteur moet je het F-gassen certificaat hebben om te werken aan aircosystemen die zijn gevuld met R134a of R123yf. Dit certificaat is via mijngrossier.nl te halen. Daarnaast is het mogelijk om via mijngrossier.nl speciale aircotrainingen te volgen, waarmee een garage het predicaat “Qualified Airco Specialist” krijgt. Daarmee onderscheidt een garage zich van andere reparateurs. Van der Doelen heeft ook dit predicaat: “Airco’s gaan wel eens kapot, door slecht onderhoud of doordat er een steentje door de condensor slaat. Als mensen problemen met airco’s hebben, zoeken ze vaak via Google naar een specialist”, aldus Van der Doelen. “Dankzij dat predicaat komen ze dan toch vaak bij mij terecht, net als met de airco acties. Dat levert de werkplaats niet alleen werk op, maar het biedt ook kansen. Vaak poetsen we de auto bij een grote reparatie, dat geeft een klant een heel prettig gevoel. Je merkt dat we klanten dan vaak terugzien. Zelfs van heel ver uit de buurt.”
Wilt u ook Qualified Diesel Specialist worden? Neem dan contact op met uw grossier. Velen gingen u al voor, klik voor de volledige lijst Qualified Airco Specialisten.