Om moderne diesels te kunnen onderhouden en repareren is gedegen vakkennis en goed speciaalgereedschap onontbeerlijk. En de ontwikkelingen gaan door. Injectiesystemen worden steeds geavanceerder en ook de drukvulling is nog volop in ontwikkeling. Naast de uitlaatgas-turbo, al of niet variabel, is het te verwachten dat binnenkort de elektrische turbo zijn intrede doet. Peek Autoservice is een bedrijf dat het thema ‘bijblijven’ goed begrepen heeft. Toolspecial gaat er op bezoek.
Op de dag dat wij bij Peek Autoservice zijn staat er een Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm op de brug. Daarvan moet het roetfilter worden gereinigd en de injectoren getest op lekkage. Voor dat laatste gebruikt Peek de common-railtester van Toolspecial. Die is snel en makkelijk te monteren en bestaat uit een set meetbuisjes, meetbekers en adapters voor systemen van Bosch, Delphi en Denso.
Niet goed op temperatuur
Tijdens de test spreken we met Jos Peek. Hij zwaait de scepter over de werkplaats. “We komen regelmatig problemen tegen met roetfilters. Oorzaak is vaak ‘het nieuwe rijden’ waardoor motoren eigenlijk nooit goed op toeren komen. En dankzij het bijtellingsregime zijn er nogal wat mensen die, vanwege de lage bijtelling, in een diesel gaan rijden terwijl ze nauwelijks kilometers maken. Dergelijke motoren komen vaak niet goed op temperatuur en dan krijgt het roetfilter niet de kans om te regenereren. Dat kan een dure reparatie tot gevolg hebben, zeker als er door regelmatig onvolledig regenereren olieverdunning optreedt. We adviseren klanten die veel korte afstanden rijden dan ook om, vaker dan voorgeschreven, olie te verversen en af en toe de auto even op zijn staart te trappen.” Van de Mito is het roetfilter intussen gereinigd en hebben de injectoren met goed gevolg de lektest doorstaan.
Juiste gereedschap in huis
Wat betreft gereedschap heeft Peek Autoservice alles in huis om aan de laatste generaties diesels te kunnen werken. “Je hebt tegenwoordig echt de juiste testapparatuur nodig om diagnoses te kunnen stellen en testen uit te voeren. Zo is een goede werking van gloeibougies tegenwoordig belangrijker dan vroeger. Tegenwoordig kan je een slechte niet
meer laten zitten, omdat de gloeibougie tijdens het regenereren perfect moet werken. Daarom moeten ze allemaal 100% in orde zijn. Voor de reparatie zelf is het belangrijk het juiste gereedschap te gebruiken, zoals goede verstuivertrekkers bij het vervangen van injectoren. Dat voorkomt beschadiging van onderdelen en het werkt sneller en veiliger. “
Preventief werken
Op de vraag of ze weleens een probleem hebben gehad met een vastzittende verstuiver, komt een verrassend antwoord van Jos. “We hebben één keer een pneumatische verstuivertrekker nodig gehad. Die hebben we toen gehuurd. Dat was voor een auto die niet bij ons in onderhoud was. Wij voegen tijdens een onderhoudsbeurt namelijk altijd een additief aan de brandstof toe. Dat voorkomt problemen aan de injectoren en gloeibougies. Ook flushen we de motor bij elke olieverversing. Problemen van vastzittende olieschraapveren door vervuiling komen bij onze klanten niet voor.”
Behalve het gereedschap is ook kennis van zaken een must. Jos Peek en zijn zoon Nick hebben trainingen gevolgd via het easydiesel trainingsprogramma van mijngrossier.nl. Beiden zijn nu ‘Qualified Diesel Specialist’. Het QDS concept is meer dan alleen training, hierdoor beschikken ze over een ruim assortiment aan ruilonderdelen (injectoren en common-rail pompen) die voldoen aan de kwaliteitsnormen van Bosch, Delphi, Denso en VDO. Last but not least is er het Test & Go-systeem.
Stel dat je een injector vervangt terwijl dat achteraf niet nodig blijkt te zijn geweest, dan kan je het onderdeel onder bepaalde voorwaarden retourneren. Daardoor loop je veel minder financiële risico’s.
Succesverhaal
Bert en Jos Peek zijn hun carrière begonnen als klussende broers. Ze repareerden in hun vrije tijd in een gehuurde schuur auto’s van familie en kennissen. Al doende spaarden
ze hun eerste gereedschap en een hefbrug bij elkaar. In 1984 werd het serieus. Toen opende Bert ‘Peek Autoservice’. Jos zou af en toe bijspringen en als de zaak zou gaan lopen, zijn baan opzeggen en in dienst treden. Het werd een succesverhaal. Na 5 jaar was het pand te klein en trok Peek in een nieuwbouwpand. Ook daar groeide hij uit zijn jas. In 2009 verhuisde Peek Autoservice naar de huidige locatie. Dat is een gloednieuw bedrijfspand in Bodegraven. Daar werken nu 5 monteurs waaronder de zoon van Jos. Ook de echtgenotes van Bert en Jos werken in het bedrijf. Peek Autoservice heeft bewust
géén verkoopafdeling voor gebruikte auto’s. Bert licht dat toe. “We zijn niet voor klanten op zoek naar auto’s. Dat hebben we in het verleden weleens gedaan, maar we concentreren ons nu uitsluitend nog op onderhoud- en reparatiewerk en daar hebben we onze handen vol aan. Zo merken we dat we tegenwoordig vrij regelmatig technische modificaties moeten uitvoeren. Soms komen we zaken tegen waarvan we ons afvragen hoe een fabrikant die in eerste instantie heeft kunnen bedenken. Er gaat regelmatig ook veel tijd zitten in simpele reparaties. Neem het vervangen of reinigen van een EGR-klep. Bij diverse auto’s zijn we uren aan het sleutelen om klep van drie tientjes te vervangen. Aangezien dat een storingsgevoelig onderdeel is, vraag ik me af waarom autofabrikanten niet beter over eventuele vervanging nadenken.”