Het alternatief voor origineel

Mijngrossier.nl levert koplampen van OE-fabrikant TYC: topkwaliteit gekoppeld aan een aantrekkelijk prijskaartje.

Bij het vervangen van een koplampunit heeft de monteur doorgaans de keuze uit meerdere alternatieven. Het aanbod varieert enorm. Waar moet je nu op letten? Wat is het beste voor mijn klant? Met deze vraag kloppen we aan bij TYC, de Eautolampenfabrikant die onlangs als eerste een ingenieuze ledkoplamp voor achterafinbouw introduceerde (zie foto). TYC werpt wat licht op de zaak en legt uit. Het is een bekend vraagstuk: leg twee koplampunits van hetzelfde automodel van verschillende aftermarketleveranciers naast elkaar en benoem de verschillen. Zoals TYC benadrukt, is het zelfs voor experts soms moeilijk om in een oogopslag de verschillen te ontdekken. Toch zijn die er wel degelijk. De ene koplampunit is de andere niet. Dat weet elke monteur ook uit eigen ervaring. Kijk alleen maar naar de afwijkende pasvorm van verschillende koplampen: soms is hier al een wereld van verschil. Maar wie verder kijkt, ziet nog meer verschillen. 

Polycarbonaat

Voor een monteur is de pasvorm van een koplampunit van groot belang. Dit bepaalt immers het montagegemak en de inbouwtijd. Koplampunits van TYC wijken maximaal 1 mm af van units die af-fabriek zijn gemonteerd. Bovendien is het stekkersysteem gelijk aan het origineel, waardoor een TYC-koplampunit een makkelijk te monteren plug&play-unit is. De kwaliteitsverschillen tussen koplampen worden echter door meer zaken bepaald, zoals de materiaalkeuze en het lichtbeeld van de unit. TYC gebruikt bijvoorbeeld geen gerecycled materiaal bij het vervaardigen van koplampen. De mechanische eigenschappen van kunststof polymeren nemen bij hergebruik af. Kunststof meerdere malen smelten en spuitgieten doet de materiaalsamenstelling kwalitatief namelijk geen goed. Verder ontwikkelt TYC zelf de lenzen en reflectoren van zijn koplampen. Dit is belangrijk om het juiste lichtbeeld van een koplamp te bepalen. Alle lenzen zijn gemaakt van polycarbonaat, wat ook gebruikt wordt bij het vervaardigen van zonnebrillen en veiligheidsvizieren van bijvoorbeeld motorfietshelmen. Polycarbonaat is echter zeer UV-gevoelig: TYC voorziet alle koplamplenzen daarom van een speciale coating, net zoals dat bij OE-lampen het geval is. Dit voorkomt dat de koplampen geel uitslaan en een dof uiterlijk krijgen.

Monteur centraal

TYC besteedt veel aandacht aan onderzoek en productontwikkeling. De handelingen die een monteur bij inbouw verricht, worden bijvoorbeeld uitvoerig getest. Belangrijke aandachtspunten zijn bijvoorbeeld of de lampen eenvoudig vervangen kunnen worden of dat de hoogteverstellingsmotor goed bereikbaar is. De bekabeling krijgt veel aandacht: TYC gebruikt alleen siliconenkabels, vanwege de soms zeer hoge temperaturen in en nabij de koplamp. Communiceert de koplamp goed met het CAN-bus systeem en zijn de afstelpunten nauwkeurig geplaatst en goed toegankelijk? Dit hele onderzoeksproces neemt, naast de feitelijke designontwikkeling, flink wat tijd in beslag. Toch biedt TYC al binnen twee à drie jaar na introductie van een nieuw automodel een koplampvervangingsunit, die volledig voldoet aan de OE-specificaties.

Fris uiterlijk levert meer op

Er zijn enkele automodellen die er om bekend staan na enige jaren te kampen met het fenomeen ‘gele koplampen’. De lenzen van de koplampen verkleuren en worden dof. Voorbeelden zijn onder meer de Ford Focus, Toyota Yaris en Mercedes A-klasse. Vervanging van de koplampen door heldere exemplaren creëert een belangrijke meerwaarde. En betere verkoopkansen. Zeker als de koplampen vervangen worden door exemplaren die voldoen aan de meest recente technologieën.

Noviteiten

De naam TYC staat de laatste jaren synoniem met noviteiten. Vorig jaar werd een ruime reeks xenonen bi-xenonlampen voor de vervangingsmarkt geïntroduceerd. Deze range is aangevuld met een eigen reeks hoogteverstelmotoren, speciaal ontwikkeld om aan de achterzijde van koplampunits gemonteerd te worden. De meest recente ontwikkeling is ledverlichting. Met name als voorschot op de dagrijverlichting die in 2011 verplicht wordt. Hoewel de komende jaren dimlicht eveneens als dagrijlicht gebruikt mag worden, is de inbouw van speciale ledlampen raadzaam. Omdat led minder energie verbruikt, worden daarmee eveneens het brandstofverbruik en de emissies gereduceerd. Binnenkort staat de introductie van een nieuwe TYC-ontwikkeling op stapel, waarbij het reguliere mistlampje vervangen wordt door een fraaie led-dagrijverlichtingsunit.

Mijngrossier.nl levert naast koplampunits, zij- en achterverlichting en spiegels ook binnen no-time bumperdelen, fronten, grilles, schermen, motorkappen en plaatwerk.

Tyc

TYC had onlangs een belangrijke primeur. Als eerste autolampenfabrikant introduceerde TYC een ledkoplamp voor achterafinbouw die naast het stads- en dagrijlicht ook het dimlicht met leds opwekt.