Werkplaatsen moeten steeds meer investeren in gereedschap. Daarop besparen lijkt aantrekkelijk, maar is niet echt verstandig. Goedkoop materiaal heeft niet alleen vaak een matige afwerking en precisie, maar kan ook minder veilig zijn. Dat dit juist de punten zijn waarop Hazet investeert, ziet mijngrossier.nl tijdens een bezoek aan de Hazet fabrieken in Remscheid.
We worden verwelkomd door Andreas Kämper. Hij is verantwoordelijk voor ‘Internationale Key Accounts’ en ‘Global Accountmanagement’ met andere woorden de aangewezen persoon om uitleg te geven over de productie bij Hazet. Die blijkt verschillende gezichten te hebben. In de oudste fabriek (‘Werk 1’) wordt nog op ambachtelijke wijze ijzer gesmeed, terwijl in ‘Werk 3’ met ultramoderne laserapparatuur plaatwerk voor de gereedschapskarren wordt gesneden.
Eén deel van de fabriek is, zelfs voor ons, verboden gebied. Dat is de ontwikkelingsafdeling. Daar wordt nieuw gereedschap, al of niet in opdracht van de auto-industrie, ontworpen en getest. Het spreekt voor zich dat Hazet aan praktisch alle Duitse autofabrikanten levert, maar ook merken als Hyundai, Iveco, Jaguar, Land Rover en Volvo weten Hazet te vinden voor de ontwikkeling van gereedschap. Verder levert Hazet speciaalgereedschap voor ruim 24 automerken. Voor veel van dit gereedschap wordt de basis gelegd in de smederij in ‘Werk 1’. Bij de metaalopslag aldaar legt Andreas Kämper uit dat er van elke zending staal een monster wordt bewaard. “Mocht blijken dat er in de productie of daarna afwijkingen worden ontdekt, dan kunnen we achterhalen op welke zending die betrekking hebben.” Met oordoppen ter bescherming van de trommelvliezen, zien we hoe in gigantische persen witgloeiend metaal in één klap wordt omgevormd tot iets dat uiteindelijk een steeksleutel wordt.
Beter dan DIN-norm
Na de smederij krijgt het materiaal nog een hele reeks behandelingen. Beetje bij beetje worden de contouren van het eindproduct zichtbaar. Het oppervlak krijgt veel aandacht bij Hazet. Zo draaien bijvoorbeeld moersleutels vier uur rond in een trommel met kiezelstenen (trommelen). Op deze manier krijgen ze een glad uiterlijk. Uiteraard wordt materiaal dat daarvoor in aanmerking komt gehard.
Kwaliteit staat voorop bij Hazet. Volgens Andreas Kämper hanteert de fabriek een veel hogere dan de officiële DIN-norm. Als voorbeeld neemt hij een steek-ringsleutel. “Voor de ringkant zitten we 40% boven het door DIN vereiste. De steekkant zit daar 20% boven.” Om het geheel kracht bij te zetten wordt de sleutel (maat 36) in een testopstelling ingespannen. Volgens DIN moet de ringkant een kracht van 1.165 Nm kunnen verdragen zonder te breken. De kracht op de sleutel wordt opgevoerd tot 2.450 Nm en bij die waarde zie je dat hij weliswaar sterk doorbuigt, maar niet breekt. Eenmaal uit het apparaat genomen is er nauwelijks iets aan de sleutel te zien.
Momentsleutels en gereedschapskisten
Hazet is marktleider op het gebied van momentsleutels. Deze voldoen aan de strenge normen van DAkks (Deutsche Akkreditierungsstelle). Zonder het certificaat van DAkks kun je geen momentsleutel aan autofabrikanten leveren. DAkks stelt strenge eisen op het gebied van draaihoek en draaimoment. Uiteraard voert Hazet ook zelf statische- en dynamische en duurtests uit. Dat doen ze bij elke nieuwe sleutel die op de markt komt, of na een wijziging van het product. De fabriek heeft een eigen kalibratieafdeling waar ook reparaties voor klanten worden uitgevoerd.
Van de momentsleutels gaan we naar ‘Werk 3’. De gereedschapskarrenfabriek. Dat is een mix van state of the art productie en ouderwets handwerk. Zo is bij binnenkomst een lasersnijapparaat bezig om uit grote metaalplaten stukken te snijden waaruit de lades worden gemaakt. Die rollen een halte verder uit een machine waarin de vlakke plaat in een paar slagen wordt omgevormd tot lade. Een robot doet daarna het laswerk. Tot slot gaat het plaatwerk door een spuitinrichting waar het wordt gepoedercoat. De lades zijn nu klaar voor montage in de gereedschapswagens die elders in de fabriek in elkaar zijn gelast. Daarna zijn ze klaar om vervoerd te worden over de hele wereld, waaronder naar Toolspecial.