Ondernemen is een uitdaging. Hoe bied ik, als ondernemer, mijn klanten optimale service en zorg ik dat ze de volgende keer weer voor mijn bedrijf kiezen? Hoe realiseer ik een optimaal bedrijfsresultaat? Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers maximale kwaliteit leveren? Werkplaats Service Provider (WESP) biedt de helpende hand.
WESP-consultant Jeroen Kraan: “Ondernemers laten, zonder dat ze het zich realiseren, kansen liggen. Ik begeleid garagebedrijven die nu tot wel 40% meer omzet realiseren.”
Kraan ziet over het algemeen veel overeenkomsten tussen garagebedrijven. “Ze zijn al vele jaren gewend om hun werk op een bepaalde manier te doen. Ondernemers ondernemen voornamelijk op hun gevoel. Ze realiseren zich vaak niet dat ze niet in de buurt komen van wat er mogelijk is met hun bedrijf, hun medewerkers en hun klantenkring. Een gemiddelde ondernemer realiseert 240.000 euro omzet per monteur. Ik kom bij garagebedrijven over de vloer die op 170.000 euro blijven steken en niet snappen hoe dat kan.” WESP biedt inzicht en helpt ondernemers om hun bedrijf te optimaliseren, op basis van analyse van bedrijfsgegevens zoals de werkplaatsfacturen én advies van een WESP-consultant.
Hoge kwaliteit = hoge klantloyaliteit
Ondernemers maken continu keuzes. Veel keuzes hebben een grote invloed. Kraan: “Denk aan de tarieven die je hanteert. Veel ondernemers zijn bang dat ze klanten verliezen als ze, in hun ogen, te duur zijn. WESP analyseert op anonieme basis de factuurgegevens van de bijna 700 garagebedrijven die met ons samenwerken. Wat blijkt? Garagebedrijven die goede kwaliteit leveren, hebben de meest loyale klanten. Dat is een duidelijk, relevant voorbeeld waarmee WESP ondernemers verder helpt.”
Werkkwaliteit verbeteren
De autotechnici in de werkplaats doen hun best om hun werk zo goed mogelijk te doen, is de ervaring van Kraan. “Maar als ik vervolgens in de cijfers duik, zie ik grote verschillen. Als ik in een werkplaats aan vier monteurs vraag hoe ze onderhoud uitvoeren, krijg ik meestal vier verschillende antwoorden. Kwaliteitsverschillen per monteur werk je in grote mate weg door de interne processen duidelijk vast te legen. Een simpel voorbeeld: controleer je de accuconditie van elke auto in de werkplaats? Wij merken dat de gemiddelde ondernemer niet bezig is met de vraag of alle monteurs hun werk op hetzelfde niveau en op dezelfde manier uitvoeren.”
Kraan trekt vaak dezelfde conclusies als hij op monteur-niveau naar de bedrijfscijfers kijkt. “De monteur die zijn werk het snelst afrondt, genereert vaak minder marge dan zijn collega die er langer over doet. Die monteur loopt tegen meer attentiepunten aan en realiseert zo meer omzet per werkplaatsdoorgang. De monteur die elke auto nauwkeurig naloopt, levert bovendien een betere kwaliteit die de klant weet te waarderen.”
WESP = maatwerk
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, weet Kraan uit ervaring. “Dat vind ik het leuke van mijn werk en van WESP. Hoe heb je als ondernemer je processen ingericht? Hoe ga je om met het factureren van je werkplaatsuren? Hoe effectief wordt er gewerkt? Hoe staat het met het kennisniveau van je medewerkers? Bij elk garagebedrijf waar ik kom, draait het om maatwerk.”